Podstawa prawna: art. 24, 36, 37 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2022 r. poz. 1191 ze zm.), rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2070), część II załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2142 ze zm.).
Obywatel polski, który wyjeżdża z kraju z zamiarem stałego pobytu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązany zgłosić swój wyjazd. Zgłoszenie wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej skutkuje wymeldowaniem z miejsca pobytu stałego i czasowego.
Obywatel polski, który wyjeżdża poza granice Rzeczypospolitej Polskiej – bez zamiaru stałego pobytu, na okres dłuższy niż 6 miesięcy, jest obowiązany zgłosić swój wyjazd oraz powrót.
Zgłoszenia wyjazdu należy dokonać najpóźniej w dniu opuszczenia miejsca pobytu stałego lub czasowego.
Zgłoszenia wyjazdu za granicę można dokonać osobiście albo przez pełnomocnika, w organie gminy lub elektronicznie (przez Internet).
WYMAGANE DOKUMENTY:
1. W przypadku dokonywania zgłoszenia wyjazdu za granicę w organie gminy:
a) wypełniony i podpisany formularz „ZGŁOSZENIE WYJAZDU POZA GRANICE RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ/NOTIFICATION OF LEAVING THE TERRITORY OF THE REPUBLIC OF POLAND” (odrębny dla każdej osoby),
b) dowód osobisty lub paszport,
c) przy zgłoszeniu wyjazdu przez pełnomocnika dodatkowo:
- pisemne pełnomocnictwo do zgłoszenia wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej,
- dowód osobisty pełnomocnika lub paszport (dowód osobisty lub paszport osoby, której dotyczy zgłoszenie nie jest wymagany).
2. W przypadku dokonywania zgłoszenia wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej w formie elektronicznej należy posiadać profil zaufany, kwalifikowany podpis elektroniczny albo certyfikat podpisu osobistego (ma go w e-dowodzie osoba, która we wniosku o e-dowód zaznaczyła, że chce mieć certyfikat podpisu osobistego).
Informacje na temat zgłoszenia wyjazdu za granicę przez internet oraz dostęp do formularza elektronicznego znajdują się na stronie www.gov.pl.
Poniżej zamieszczamy link do strony:
dostęp do formularza elektronicznego - zgłoszenie wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej
MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:
Wydział Spraw Obywatelskich, pokój nr 26 w budynku B Urzędu Miasta Wałcz (wejście od ul. Kilińszczaków), tel. 67 258 44 71 wew. 49.
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:
W chwili przyjęcia zgłoszenia.
TRYB ODWOŁAWCZY:
Nie przysługuje.
OPŁATY:
Nie pobiera się opłat za dokonanie czynności dotyczących realizacji obowiązku meldunkowego.
Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia potwierdzającego dokonanie zgłoszenia wyjazdu poza granice RP – 17,00 zł.
Opłatę można uiścić w kasie Urzędu lub przelewem na numer rachunku bankowego Urzędu Miasta Wałcz: PEKAO SA o/Wałcz 31 1240 3712 1111 0000 4363 6662.
Potwierdzenie dokonanej opłaty należy dołączyć do wniosku o wydanie zaświadczenia.
UWAGI:
- Zgłoszenie wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej można złożyć w formie pisemnej w organie gminy lub w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Zgłoszenia w formie dokumentu elektronicznego można dokonać pod warunkiem otrzymania przez osobę urzędowego poświadczenia odbioru.
- Zgłoszenia wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej można dokonać przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 ze zm.), po potwierdzeniu przez pełnomocnika jego tożsamości za pomocą dokumentu tożsamości albo po uwierzytelnieniu pełnomocnika na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
- Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.
Szczegóły dotyczące założenia profilu zaufanego