Podstawa prawna: art. 24, 36, 37 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2022 r. poz. 1191 ze zm.), rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2070).
Obywatel polski, który wyjeżdża poza granice Rzeczypospolitej Polskiej – bez zamiaru stałego pobytu, na okres dłuższy niż 6 miesięcy, jest obowiązany zgłosić swój wyjazd oraz powrót.
Zgłoszenia powrotu zza granicy można dokonać osobiście albo przez pełnomocnika, w organie gminy lub elektronicznie (przez Internet).
WYMAGANE DOKUMENTY:
1. W przypadku dokonywania powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej w organie gminy:
a) wypełniony i podpisany formularz „ZGŁOSZENIE POWROTU Z WYJAZDU POZA GRANICE RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ TRWAJĄCEGO DŁUŻEJ NIŻ 6 MIESIĘCY/NOTIFICATION OF RETURN TO THE REPUBLIC OF POLAND AFTER LEAVING FOR MORE THAN 6 MONTHS” (odrębny dla każdej osoby),
b) dowód osobisty lub paszport,
c) przy zgłoszeniu powrotu z zagranicy przez pełnomocnika dodatkowo:
- pisemne pełnomocnictwo do dokonania tej czynności,
- dowód osobisty pełnomocnika lub paszport (dowód osobisty lub paszport osoby, której dotyczy zgłoszenie nie jest wymagany).
2. W przypadku dokonywania zgłoszenia powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej w formie elektronicznej należy posiadać profil zaufany, kwalifikowany podpis elektroniczny albo certyfikat podpisu osobistego (ma go w e-dowodzie osoba, która we wniosku o e-dowód zaznaczyła, że chce mieć certyfikat podpisu osobistego).
Informacje na temat zgłoszenia powrotu z zagranicy przez internet oraz dostęp do formularza elektronicznego znajdują się na stronie www.gov.pl.
Poniżej zamieszczamy link do strony:
dostęp do formularza elektronicznego - zgłoszenie powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej trwającego dłużej niż 6 miesięcy
MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:
Wydział Spraw Obywatelskich, pokój nr 26 w budynku B Urzędu Miasta Wałcz (wejście od ul. Kilińszczaków), tel. 67 258 44 71 wew. 49.
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:
W chwili przyjęcia zgłoszenia.
TRYB ODWOŁAWCZY:
Nie przysługuje.
OPŁATY:
Nie pobiera się opłat za dokonanie czynności dotyczących realizacji obowiązku meldunkowego.
Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia potwierdzającego dokonanie zgłoszenia powrotu z wyjazdu poza granice RP – 17,00 zł.
Opłatę można uiścić w kasie Urzędu lub przelewem na numer rachunku bankowego Urzędu Miasta Wałcz: PEKAO SA o/Wałcz 31 1240 3712 1111 0000 4363 6662.
Potwierdzenie dokonanej opłaty należy dołączyć do wniosku o wydanie zaświadczenia.
UWAGI:
- Zgłoszenie powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej trwającego dłużej niż 6 miesięcy można złożyć w formie pisemnej w organie gminy lub w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Zgłoszenia w formie dokumentu elektronicznego można dokonać pod warunkiem otrzymania przez osobę urzędowego poświadczenia odbioru.
- Zgłoszenia powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej trwającego dłużej niż 6 miesięcy można dokonać przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 ze zm.), po potwierdzeniu przez pełnomocnika jego tożsamości za pomocą dokumentu tożsamości albo po uwierzytelnieniu pełnomocnika na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
- Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.