Nawigacja Treść Narzędzia dostępności

Redakcja

  • Redaktor główny:
    Patryk Romanowski
    promanowski@umwalcz.pl
    tel: +48 67 258 44 71 wew. 73
    fax: +48 67 258 26 18
  • Pozostali redaktorzy

 

Podstawa prawna:  art. 47 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych oraz rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 stycznia 2020 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu.

I. WYMAGANE DOKUMENTY: (Formularze do pobrania poniżej w zakładce "Załączniki")

  1. "Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego" – zgłoszenie w formie osobistej lub przez pełnomocnika, można dokonać w dowolnym urzędzie gminy na terenie Polski.
  2.  "Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego" – zgłoszenie w formie dokumentu elektronicznego składa się do urzędu gminy przez który dowód został wydany. Formularz złożony w formie dokumentu elektronicznego musi być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym albo podpisem zaufanym. Zgłoszenia można dokonać również za pomocą usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji.
  3. Do zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego załącza się uszkodzony dowód osobisty, a jeżeli zgłoszenie nastąpiło w formie dokumentu elektronicznego, konsulowi lub za pomocą usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, dowód osobisty należy przekazać za pośrednictwem poczty lub osobiście.
  4. W przypadku posiadania innego dokumentu tożsamości (najlepiej ze zdjęciem) należy go okazać przy zgłoszeniu utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.

II. OPŁATY:
Nie pobiera się.

III. TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Niezwłocznie.

IV. JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA:

  1. Zgłoszenie osobiste : Wydział Spraw Obywatelskich, pok.23, budynek B/parter, wejście od ul. Kilińszczaków/ tel.67-258-44-71 wew.51,
  2. Zgłoszenia w formie dokumentu elektronicznego:
  • skrytka ePUAP: /4am3ot27ub/skrytka,
  • za pomocą usługi elektronicznej na stronie obywatel.gov.pl.

V. TRYB ODWOŁAWCZY:
Nie przysługuje.

VI. UWAGI:
1. Posiadacz dowodu osobistego, którego dowód osobisty został utracony lub uszkodzony, zgłasza ten fakt niezwłocznie, osobiście organowi dowolnej gminy. Posiadacz dowodu osobistego przebywający poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – dowolnej placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej. Osoba posiadająca profil zaufany może zgłosić utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego za pośrednictwem usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji.
2. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego posiadacza dowodu osobistego nieposiadającego zdolności do czynności prawnych lub posiadającego ograniczoną zdolność do czynności prawnych dokonuje rodzic, opiekun prawny lub kurator.
3. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania zgłoszenia.
3. Osobie, która dokonała osobistego zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu  osobistego w organie gminy lub konsulacie Rzeczypospolitej Polskiej, wydaje się zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego.
Osoba, która dokonała zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w formie dokumentu elektronicznego zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje się na żądanie.
W przypadku zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego za pośrednictwem usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu zostanie wygenerowane automatycznie.
4. Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej jednak niż przez 2 miesiące.
5. Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest wydawane nieodpłatnie.
6. Utratę dowodu osobistego w wyniku przestępstwa zgłasza się na policji. Dowód zostanie unieważniony z dniem zgłoszenia utraty dowodu osobistego.

Lista załączników:

1)    "Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego" –zgłoszenie osobiste.

2)    "Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego" – zgłoszenie w formie dokumentu elektronicznego.

Tytuł Rozszerzenie Rozmiar Dodający
Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego – zgłoszenie osobiste.
cms_pobierz_dokument.pdf (43.25 KB) Dodający: Przemysław Draus
pdf 43.25 KB Przemysław Draus
Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego – zgłoszenie w formie dokumentu elektronicznego
cms_pobierz_dokument2.pdf (266.23 KB) Dodający: Przemysław Draus
pdf 266.23 KB Przemysław Draus

Opis Data Zmieniający Porównaj
Zmieniono artykuł
Data: 07-06-2023 11:09 Zmieniający: Mirosław Gardziński
07-06-2023 11:09 Mirosław Gardziński
Utworzono artykuł
Data: 10-12-2020 13:37 Zmieniający: Przemysław Draus
10-12-2020 13:37 Przemysław Draus