Nawigacja Treść Narzędzia dostępności

Redakcja

  • Redaktor główny:
    Patryk Romanowski
    promanowski@umwalcz.pl
    tel: +48 67 258 44 71 wew. 73
    fax: +48 67 258 26 18
  • Pozostali redaktorzy

 

SKŁADANIE WNIOSKU O WYDANIE DOWODU OSOBISTEGO.

Podstawa prawna: ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych, rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu, oraz rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego.

I. INFORMACJE OGÓLNE:

Wydanie nowego dowodu osobistego następuje w przypadku:
• upływu terminu ważności dowodu osobistego,
• zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, z wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego, zmiany nazwy miejsca urodzenia, zmiany adresu zameldowania po 1 marca 2015 r.,
• zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stosunku do wizerunku twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza,
• zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego, oraz zgłoszenia podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych,
• unieważnienia certyfikatów znajdujących się w warstwie elektronicznej dowodu osobistego (certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia lub/oraz certyfikat podpisu osobistego),
• wymiany dowodu osobistego na dowód z warstwą elektroniczną,
• ubezwłasnowolnienia całkowitego lub częściowego posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym w warstwie elektronicznej został zamieszczony certyfikat podpisu osobistego,
• przekazania do organu gminy lub do konsula Rzeczypospolitej Polskiej przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego,
• stwierdzenia przez organ gminy wady technicznej dowodu osobistego lub błędnej personalizacji,

 

II. WYMAGANE DOKUMENTY:

• Aktualne kolorowe zdjęcie, wykonane w ciągu ostatnich 6 miesięcy, o wymiarach 35 x 45 mm, w pozycji na wprost,
• Tu możesz sprawdzić jak powinno wyglądać zdjęcie do dowodu ( odnośnik do strony https://obywatel.gov.pl/wyjazd-za-granice/zdjecie-do-dowodu-lub-paszportu)
• dotychczasowy dowód osobisty lub ważny dokument paszportowy, a w przypadku ich braku inny dokument zawierający fotografię,
• w przypadku osób, które nabyły obywatelstwo polskie – dokument podróży lub inny dokument stwierdzający tożsamość,
• na żądanie organu dokument potwierdzający posiadanie obywatelstwa polskiego w przypadku niezgodności dotyczącej obywatelstwa.

III. OPŁATY:

Nie pobiera się.

IV. TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:

Do 30 dni – w szczególnych przypadkach wskazany termin może być przedłużony, o czym wnioskodawca zostanie poinformowany.

V. JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA:

Wydział Spraw Obywatelskich, pok.23, budynek B/parter, wejście od ul. Kilińszczaków/ tel.67-258-44-71 wew.51.

VI. TRYB ODWOŁAWCZY:

W przypadku wydania decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego przysługuje odwołanie do Wojewody Zachodniopomorskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.

VII. UWAGI:

1. Wniosek o wydanie dowodu osobistego jest przygotowywany na stanowisku obsługującym w siedzibie organu dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

2. W przypadku kiedy rodzic lub opiekun posiada profil zaufany na platformie ePUAP, wniosek o wydanie dowodu osobistego osobie do 12 roku życia można złożyć również przez internet do organu dowolnej gminy (więcej informacji na stronie: obywatel.gov.pl w zakładce Dokumenty i dane osobowe ( Link do strony: https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-dowod-osobisty-dla-dziecka-lub-podopiecznego )

3. Osobie powyżej 12 roku życia można również złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego przy użyciu usługi elektronicznej, udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, ale w celu odwzorowania własnoręcznego podpisu oraz odcisków palców, będzie konieczna wizyta w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku w siedzibie organu gminy, do której został złożony wniosek. Po bezskuteczny upływie terminu 30 dni, wniosek pozostawia się bez rozpoznania

4. Wniosek składa osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego za wyjątkiem:

• osoby małoletniej, której do ukończenia 18 roku życia zostało więcej niż 30 dni, w imieniu której wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun prawny,
• osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, w imieniu której wniosek składa rodzic, opiekun prawny lub kurator.

5. Przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego osobom, o których mowa powyżej, wymagana jest obecność: osoby małoletniej, osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych za wyjątkiem osoby, która nie ukończyła 5 roku życia.

6. Organ gminy wydaje wnioskodawcy potwierdzenie złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego. Ww. potwierdzenie wnioskodawca może otrzymać na wskazany przez siebie adres e-mail.

7. Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym wniosek został złożony.

8. Każda osoba powyżej 12 roku życia, od której pobrano odciski palców, musi być obecna przy odbiorze dowodu osobistego.

9. Tu możesz sprawdzić, czy dowód osobisty jest gotowy do odbiory: https://www.gov.pl/web/gov/sprawdz-czy-dowod-osobisty-jest-gotowy

10. W przypadku, jeżeli złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego w siedzibie organu gminy jest niemożliwe z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody wnioskodawca powiadamia organ gminy, który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby. W takim przypadku odbioru dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik składający pełnomocnictwo szczególne do dokonania tej czynności.

11. Osoba która składa wniosek o wydanie dowodu osobistego może wyrazić zgodę na przekazanie do Rejestru Danych Kontaktowych (RDK) numer telefonu oraz adresu e-mail. Celem przekazania danych do RDK jest usprawnienie  komunikacji pomiędzy administracją publiczną, a osobami fizycznymi, które przekażą swoje dane do RDK. Przekazanie danych jest dobrowolne.

12. Dowody osobiste z warstwą elektroniczną , tzw. e-dowody posiadają warstwę graficzną i warstwę elektroniczną, która wyposażona została w trzy certyfikaty: potwierdzenia obecności, identyfikacji i uwierzytelnienia oraz podpisu osobistego.

13. Certyfikaty znajdujące się w e-dowodzie można aktywować przy odbiorze w urzędzie lub w dowolnym czasie oraz w dowolnym urzędzie gminy,

14. Aby móc korzystać z elektronicznych funkcji e-dowodu (np. logowanie się do serwisu obywatel.gov.pl) należy posiadać czytnik do e-dowodu, zainstalować oprogramowanie do obsługi e-dowodu lub zainstalować na urządzeniu mobilnym bezpłatną aplikację eDO App.

________________________________________
Lista załączników:
Szczegóły założenia profilu zaufanego (https://www.gov.pl/web/profilzaufany )

 

Opis Data Zmieniający Porównaj
Zmieniono artykuł
Data: 26-01-2024 15:37 Zmieniający: Patryk Romanowski
26-01-2024 15:37 Patryk Romanowski
Zmieniono artykuł
Data: 26-01-2024 10:55 Zmieniający: Mirosław Gardziński
26-01-2024 10:55 Mirosław Gardziński
Zmieniono artykuł
Data: 26-01-2024 10:54 Zmieniający: Mirosław Gardziński
26-01-2024 10:54 Mirosław Gardziński
Zmieniono artykuł
Data: 29-06-2023 08:49 Zmieniający: Przemysław Draus
29-06-2023 08:49 Przemysław Draus
Zmieniono artykuł
Data: 23-05-2023 08:29 Zmieniający: Mirosław Gardziński
23-05-2023 08:29 Mirosław Gardziński
Zmieniono artykuł
Data: 11-04-2023 11:09 Zmieniający: Mirosław Gardziński
11-04-2023 11:09 Mirosław Gardziński
Zmieniono artykuł
Data: 11-04-2023 11:07 Zmieniający: Mirosław Gardziński
11-04-2023 11:07 Mirosław Gardziński
Zmieniono artykuł
Data: 12-11-2021 11:34 Zmieniający: Przemysław Draus
12-11-2021 11:34 Przemysław Draus
Utworzono artykuł
Data: 10-12-2020 14:03 Zmieniający: Przemysław Draus
10-12-2020 14:03 Przemysław Draus