Podstawa prawna: art. 32a i 32b ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych oraz rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego.
I. WYMAGANE DOKUMENTY:
1. "Zgłoszenie zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym",
2. "Zgłoszenie cofnięcia zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym".
II. OPŁATY:
Nie pobiera się.
III. TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Niezwłocznie.
IV. JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA:
1. Zgłoszenie osobiste : Wydział Spraw Obywatelskich, pok.23, budynek B/parter, wejście od ul. Kilińszczaków/ tel.67-258-44-71 wew.51,
2. Zgłoszenia w formie dokumentu elektronicznego:
• skrytka ePUAP: /4am3ot27ub/skrytka,
• za pomocą usługi elektronicznej na stronie obywatel.gov.pl.
V. TRYB ODWOŁAWCZY:
Nie przysługuje.
VI. UWAGI:
1. Zgłoszenie zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego dotyczy jedynie e-dowodów.
2. Posiadacz dowodu osobistego, w przypadku utraty kontroli nad swoim dowodem osobistym, może zgłosić zawieszenie lub cofnięcie zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego:
• osobiście w siedzibie organu dowolnej gminy,
• za pośrednictwem usługi elektronicznej, dostępnej na stronach obywatel.gov.pl,
• na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym do organu gminy, który wydał dowód,
3. Zgłoszenia zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego dokonuje posiadacz dowodu osobistego mający pełną zdolność do czynności prawnych.
4. W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych zgłoszenia, dokonuje rodzic, opiekun lub kurator.
5. Zgłoszenia, może dokonać pełnomocnik, składając pełnomocnictwo szczególne do dokonania takiej czynności (zarówno przy zgłoszeniu osobistym w urzędzie jak i elektronicznie)
6. Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego w siedzibie organu gminy, wydaje się zaświadczenie potwierdzające datę i godzinę tego zgłoszenia.
7. Osobie dokonującej zgłoszenia w formie dokumentu elektronicznego zaświadczenie wydaje się na żądanie, a w przypadku zgłoszenia za pośrednictwem usługi elektronicznej, dostępnej na stronach obywatel.gov.pl zaświadczenie jest generowane automatycznie przez usługę elektroniczną.
8. Certyfikaty zamieszczone w warstwie elektronicznej dowodu osobistego podlegają zawieszeniu na okres nie dłuższy niż 14 dni, licząc od dnia dokonania zgłoszenia. Jeżeli w tym okresie nie nastąpi cofnięcie zawieszenia certyfikatów, certyfikaty te oraz dowód osobisty podlegają unieważnieniu z mocy prawa.
9. Zawieszenie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikatu podpisu osobistego powoduje zawieszenie ważności dowodu osobistego.
10. Podpis osobisty posiadacza dowodu osobistego złożony w okresie zawieszenia albo po unieważnieniu certyfikatu podpisu osobistego nie wywołuje skutków prawnych. Późniejsze cofnięcie zawieszenia certyfikatu nie wpływa na ważność czynności dokonanej w okresie zawieszenia.
Szczegóły założenia profilu zaufanego
________________________________________
Lista załączników:
1. "Zgłoszenie zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym",
2. "Zgłoszenie cofnięcia zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym".