Komórka odpowiedzialna Wydział Rozwoju i Promocji Miasta
Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Urzędu Miasta Wałcz, Plac Wolności 1 – Kancelaria pok. Nr 7
Informacja:
faks +48 67 2582618, telefon: 67 258 4471 wew. 53
e-mail:
Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
Podmioty prowadzące działalność gospodarczą.
Wnioskodawca może działać przez pełnomocnika, którym może być wyłącznie osoba fizyczna.
Godziny przyjmowania interesantów:
wtorek, środa, czwartek: 08:00 - 14:00
poniedziałek, piątek: 07:30 - 15:30
Uwagi:
Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wydawane są minimum na:
- 2 lata – w placówkach handlu detalicznego
- 4 lata – w placówkach gastronomicznych
Jednorazowe zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wydawane są na okres do 2 dni, wyłącznie przedsiębiorcom posiadającym zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych oraz jednostkom Ochotniczych Straży Pożarnych.
Przedsiębiorcom, których działalność polega na organizacji przyjęć, zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wydawane są na okres do 2 lat.
Liczba zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych , ustalona przez Radę Miejską Wałcza uchwałą Nr VII/SLII/332/18 z dnia 26 czerwca 2018r. w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie miasta Wałcz
Placówki handlu detalicznego |
a- 80 |
Placówki gastronomiczne |
a- 45 |
Uchwała Nr VII/SLII/333/18 z dnia 26 czerwca 2018 w sprawie wprowadzenia odstępstwa od zakazu spożywania napojów alkoholowych w miejscu publicznym:
Dodatkowe czynności - powiązane procedury:
Przedsiębiorca, prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim (w stałych punktach sprzedaży oraz podczas organizacji przyjęć), obowiązany jest do złożenia, do dnia 31 stycznia każdego roku, pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży brutto (z uwzględnieniem VAT i podatku akcyzowego) poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży, w roku poprzednim.
W przypadku niedopełnienia tego obowiązku, przedsiębiorca ma możliwość dokonania opisywanej czynności w dodatkowym 30-dniowym terminie wraz z jednoczesnym wniesieniem opłaty w wysokości określonej szczegółowo w przepisie art. 18 ust. 12a ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Warunkiem prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych jest zgłaszanie organowi zezwalającemu zmian stanu faktycznego i prawnego, w stosunku do danych zawartych w zezwoleniu w terminie 14 dni od dnia powstania zmiany.
Przedsiębiorca korzystający z zezwolenia może w uzasadnionych przypadkach wystąpić z wnioskiem o wydanie jego duplikatu oraz wydanie z akt sprawy uwierzytelnionych kopii dokumentów.
Do wniosku należy dołączyć dowód uiszczenia opłaty skarbowej.
Opłaty:
Wysokość i terminy wnoszenia opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w stałych punktach sprzedaży oraz podczas organizacji przyjęć:
OPŁATA |
DOT. ZEZWOLEŃ |
OPŁATĘ WNOSZĄ PRZEDSIĘBIORCY: |
525 zł |
do 4,5% alkoholu oraz piwo |
rozpoczynający sprzedaż alkoholu w danym punkcie sprzedaży (pierwsze zezwolenie) oraz przedsiębiorcy, którzy w roku poprzednim uzyskali wartość sprzedaży nie wyższą niż 37 500 zł |
525 zł |
4,5%-18% alkoholu (bez piwa) |
rozpoczynający sprzedaż alkoholu w danym punkcie sprzedaży (pierwsze zezwolenie) oraz przedsiębiorcy, którzy w roku poprzednim uzyskali wartość sprzedaży nie wyższą niż 37 500 zł |
2100 zł |
powyżej 18% alkoholu |
rozpoczynający sprzedaż alkoholu w danym punkcie sprzedaży (pierwsze zezwolenie) oraz przedsiębiorcy, którzy w roku poprzednim uzyskali wartość sprzedaży nie wyższą niż 77 000 zł |
1,4% wartości sprzedaży |
do 4,5% alkoholu oraz piwo |
którzy w roku poprzednim uzyskali wartość sprzedaży wyższą niż 37 500 zł |
1,4% wartości sprzedaży |
4,5%-18% alkoholu (bez piwa) |
którzy w roku poprzednim uzyskali wartość sprzedaży wyższą niż 37 500 zł |
2,7% wartości sprzedaży |
powyżej 18% alkoholu |
którzy w roku poprzednim uzyskali wartość sprzedaży wyższą niż 77 000 zł |
W roku otrzymania zezwolenia i utraty jego ważności opłatę wnosi się w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia. |
||
Przedsiębiorca wnosi na rachunek bankowy albo w Kasie Urzędu Miasta Wałcz opłatę (w trzech równych ratach) za korzystanie z zezwolenia w terminach do 31 stycznia, 31 maja i 30 września każdego roku. W przypadku niedopełnienia obowiązku wniesienia opłaty w należnej wysokości w ustawowym terminie, przedsiębiorca ma możliwość dokonania tej czynności w dodatkowym 30-dniowym terminie wraz z jednoczesnym wniesieniem opłaty w wysokości określonej szczegółowo w przepisie art. 18 ust. 12b ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Skutkiem dokonania opłaty nieterminowej lub w nienależnej wysokości jest wygaśnięcie zezwolenia. Przedsiębiorca, którego zezwolenie wygasło z powodu niedokonania opłaty w należnej wysokości w ustawowym terminie, może złożyć wniosek o wydanie nowego zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji o wygaśnięciu zezwolenia. |
Wysokość opłat za korzystanie z zezwolenia jednorazowego:
OPŁATA |
DOT. ZEZWOLEŃ |
43,75 zł |
do 4,5% alkoholu oraz piwo |
43,75 zł |
4,5%-18% alkoholu (bez piwa) |
175 zł |
powyżej 18% alkoholu |
Wysokość opłat za wydanie zezwolenia na wyprzedaż zapasów napojów alkoholowych:
OPŁATA |
DOT. ZEZWOLEŃ |
1,4% |
do 4,5% alkoholu oraz piwo |
1,4% |
4,5%-18% alkoholu (bez piwa) |
2,7% |
powyżej 18% alkoholu |
Opłatę za korzystanie z zezwolenia wnosi się:
- w kasie lub na rachunek bankowy Urzędu: PEKAO S.A. o/Wałcz nr 31 1240 3712 1111 0000 4363 6662
- Na przelewie należy dokładnie wpisać numer zezwolenia.
Wysokość opłaty skarbowej wynosi:
- 17 zł - za ustanowienie pełnomocnika*
- 24 zł - za wydanie duplikatu zezwolenia
- 5 zł od każdej pełnej lub zaczętej strony dokumentu – za wydanie z akt sprawy uwierzytelnionych kopii dokumentów
Zwolnione z opłaty skarbowej są m.in. pełnomocnictwa:
- poświadczone notarialnie lub przez uprawniony organ, upoważniające do odbioru dokumentów
- udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu
Opłatę skarbową wnosi się:
- w kasie lub na rachunek bankowy Urzędu: PEKAO S.A. o/Wałcz nr 31 1240 3712 1111 0000 4363 6662
Termin i sposób załatwienia sprawy:
- wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych – ok. miesiąca
- wydanie jednorazowego zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych – ok. 14 dni
- wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych podczas organizacji przyjęć – ok. 14 dni
Tryb odwoławczy:
Od decyzji organu zezwalającego stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie, w terminie 14 dni od jej doręczenia – za pośrednictwem Burmistrza Miasta Wałcz.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2023 r. poz. 165)
- Uchwała Nr VII/SLII/332/18 z dnia 26 czerwca 2018r. w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie miasta Wałcz
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775)
***
Sprzedaż i reklamowanie napojów alkoholowych w internecie są nielegalne
***
Wymagane wnioski i dokumenty: (druki do pobrania poniżej w zakładce "Załączniki")
- wniosek wraz z kompletem załączników wymienionych szczegółowo w formularzu wniosku (oryginały dokumentów do wglądu).
- pełnomocnictwo udzielone osobie działającej w imieniu wnioskodawcy wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej
Druki do pobrania również w Urzędzie Miasta Wałcz, Kancelaria pok. Nr 7 budynek A oraz budynek B, pok. nr 123