Nawigacja Treść Narzędzia dostępności

Redakcja

  • Redaktor główny:
    Patryk Romanowski
    promanowski@umwalcz.pl
    tel: +48 67 258 44 71 wew. 73
    fax: +48 67 258 26 18
  • Pozostali redaktorzy

 

RM.0012.1.8.2024                                                                          

Protokół nr 4/24
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Wałcz,
które odbyło się w dniu 17.10.2024 roku w Urzędzie Miasta Wałcz

1.  Otwarcie posiedzenia.

Posiedzenie Komisji otworzyła i prowadziła Przewodnicząca Komisji – Małgorzata Piesiak, po przywitaniu członków Komisji oraz obecnych gości.

2. Stwierdzenie quorum.

Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że na 7 członków Komisji obecnych jest
7 członków, co uprawnia Komisję do wydawania prawomocnych opinii.

Lista obecności stanowi załącznik do protokołu.

3. Przyjęcie porządku posiedzenia Komisji.

Porządek posiedzenia stanowi załącznik do protokołu.

Przewodnicząca Komisji zapytała, czy są uwagi do porządku posiedzenia? W związku z brakiem uwag poddała pod głosowanie wniosek o przyjęcie porządku posiedzenia:

Głosowanie:

obecnych             - 7
za                         - 7                                           

po czym stwierdziła, że Komisja jednogłośnie przyjęła porządek posiedzenia:

Przedstawia się on następująco:

1.      Otwarcie posiedzenia.
2.      Stwierdzenie quorum.
3.      Przyjęcie porządku posiedzenia Komisji.
4.      Przyjęcie protokołu nr 3/24 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej w dniu 3.09.2024 r.
5.      Omówienie i przyjęcie wystąpienia pokontrolnego pn. „Ocena realizacji Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii, poza placówkami oświatowymi, w  roku 2024”.
6.      Omówienie i przyjęcie wystąpienia pokontrolnego pn. „Wykonanie budżetu miasta za
I półrocze 2024 roku”.
7.      Sprawy bieżące. 
8.      Zamknięcie posiedzenia Komisji.

4. Przyjęcie protokołu nr 3/24 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej w dniu 3.09.2024 r.

            Przewodnicząca Komisji zapytała, czy Radni mają uwagi do protokołu nr 3/24
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej? Wobec braku uwag poddała pod głosowanie wniosek
o przyjęcie ww. protokołu:

Głosowanie:

obecnych        - 7
za                    - 6
przeciw           - 0
wstrzym. się    - 1             

po czym stwierdziła, że Komisja większością głosów przyjęła protokół z dnia 3.09.2024 r.

5.      Omówienie i przyjęcie wystąpienia pokontrolnego pn. „Ocena realizacji Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii, poza placówkami oświatowymi, w  roku 2024”.

Radny Paweł Łakomy - Kierownik Zespołu kontrolnego omówił projekt wystąpienia pokontrolnego. Powiedział, że Zespół nie otrzymał odpowiedzi na wszystkie pytania, ponieważ kontrola była przeprowadzana w trakcie roku, którego dotyczyła. Z tego powodu we wnioskach kontrolnych Zespół wskazuje, że po zakończeniu roku poproszą o szczegółowe dane, żeby przyjrzeć się szczególnie wydatkom. Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych działa zgodnie z uchwałą przyjętą przez Radę, ale Komisja Rewizyjna chciałaby znać szczegółowe wydatki i taka jest konkluzja tej kontroli.

Radny Sebastian Kwiatkowski (członek Zespołu kontrolnego) oświadczył, że nie podpisał projektu wystąpienia pokontrolnego, ponieważ nie uczestniczył w pracach Zespołu kontrolnego.

Radny Zdzisław Ryder powiedział, że wystąpienie pokontrolne nie jest do końca prawidłowe, ponieważ zgodnie ze statutem, organy podległe, które wydatkują pieniądze publiczne powinny z należytą starannością dostarczyć na polecenie Komisji Rewizyjnej wszystkie dokumenty, natomiast we wnioskach Zespół podchodzi się do tego zbyt łagodnie. To po co jest Komisja Rewizyjna? To jest umniejszanie roli Komisji Rewizyjnej, która jest po to, żeby dokładnie sprawdzać finanse.

Przewodnicząca Komisji powiedziała, że w projekcie wystąpienia pokontrolnego jest zapisane, że planuje się dalsze prace w tej sprawie i to będzie kolejny punkt w planie pracy Komisji w przyszłym roku. Komisja przyjrzy się wydatkom i dokona analizy zasadności niektórych działań. W związku z tym, że Pani która udzielała odpowiedzi twierdziła, że to jest zbyt krótki okres czasu, aby udzielić tak wyczerpujących informacji, przyjęto to wyjaśnienie jako wystarczające na tę chwilę. Sprawa nie jest jeszcze zakończona i Komisja będzie się nad tym jeszcze pochylać.

Radny Paweł Łakomy - Kierownik Zespołu kontrolnego powiedział, że dokładnie taka jest konkluzja.

Przewodnicząca Komisji powiedziała, że są aspekty, które będą szczegółowiej badane w następnym planie pracy.

Radny Zdzisław Ryder powiedział, że dalej utrzymuje, że osoba odpowiedzialna powinna mieć na dany czas dokumenty. Komisja przyszła zapowiedziana. Wiadomo było, że ta kontrola będzie i pracownik powinien się do niej przygotować. Dalej nie rozumie, dlaczego Komisja tak łaskawie podchodzi do braku rozliczeń. Bo ktoś powiedział, że w tym czasie nie ma rozliczeń? Jest dzisiaj obecna Pani Skarbnik, która ma bieżące dokumenty i może powiedzieć co jest w danym momencie.

Przewodnicząca Komisji powiedziała, że Zespół bardziej chyba interesowała ewaluacja programów, które już się odbyły. Finanse są bardzo ważne, ale zasadność wydatkowania tych pieniędzy wydawała się jeszcze bardziej istotna. Komisja będzie chciała jeszcze sprawdzić merytorykę i formalność, ale na tę chwilę Zespół skończył pracę.

Radny Zdzisław Ryder poprosił o umieszczenie jego zdania odrębnego przy tym protokole.

W związku z zakończeniem dyskusji Przewodnicząca Komisji poddała pod głosowanie wniosek o przyjęcie wystąpienia pokontrolnego pn. „Ocena realizacji Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii, poza placówkami oświatowymi, w roku 2024”:

Głosowanie:

obecnych        - 7
za                    - 6
przeciw           - 1
wstrzym. się    - 0

po czym stwierdziła, że Komisja większością głosów przyjęła wystąpienie pokontrolne.

6.      Omówienie i przyjęcie wystąpienia pokontrolnego pn. „Wykonanie budżetu miasta za I półrocze 2024 roku”.

Radna Magdalena Terefenko – Przewodnicząca Zespołu kontrolnego zgłosiła dwie autopoprawki w brzmieniu:

W podstawie prawnej zmienia się zapis

z

„Uchwały Nr VIII/LXXX/627/23 Rady Miasta Wałcz z dnia 15 grudnia 2023 r.”

na

Uchwały  Nr VIII/LXXX/634/23 Rady Miasta Wałcz z dnia 15 grudnia 2023 r.”

W pkt VII „Ocena skontrolowanej działalności, ze wskazaniem ustaleń, na których została oparta” zmienia się zapis

 z

„W wyniku 6 uchwał zmieniających budżet miasta na 2024 r. i 12 zarządzeń burmistrza dochody miasta zostały zaplanowane na poziomie 154 212 050,34  zł i wydatki na kwotę 154 212 050,34 zł. Przychody ustalono w wysokości 13 000 000,00 zł, a rozchody na poziomie 3 000 000 zł.

Na

W wyniku 6 uchwał zmieniających budżet miasta na 2024 r. i 12 zarządzeń burmistrza dochody miasta zostały zaplanowane na poziomie 170 737 870,22 zł i wydatki na kwotę 172 508 529,65 zł. Przychody ustalono w wysokości 3 000 000,00 zł, a rozchody na poziomie 3 000 000 zł.”

Zespół kontrolny nie stwierdził znaczących nieprawidłowości. Jedyne obawy budzi stopień realizacji wydatków inwestycyjnych za I półrocze bieżącego roku.

Skarbnik Miasta Elżbieta Stanisławek powiedziała, że informacja z wykonania budżetu za I półrocze 2024 roku została szeroko omówiona z Zespołem kontrolnym. Faktem jest, i stwierdzono w protokole, że Zespół martwi się o poziom realizacji planu  wydatków majątkowych

Przewodnicząca Komisji dodała, że w wystąpieniu pokontrolnym Zespół sugeruje zmianę, polegającą na tym, aby od przyszłego roku nie robić półrocznej kontroli wykonania budżetu, ponieważ nie jest to obrazowa informacja. Większość wydatków realizowana jest później
i dlatego obraz wydatkowania jest taki, a nie inny. Zespół kontrolny przyjął to do wiadomości. Być może przy planowaniu budżetu trzeba zwrócić uwagę na to, żeby „nie nadmuchiwać go” tak mocno.

Skarbnik Miasta Elżbieta Stanisławek powiedziała, że podziela zdanie, aby zarówno po stronie dochodów i wydatków kierować się możliwym do uzyskania poziomem dochodów
i wykonaniem wydatków. Jeżeli chodzi o sporządzenie informacji na półrocze, to dwa lata temu weszły przepisy, które zwalniają jednostki samorządu z wykonania takiej informacji.

Radny Zdzisław Ryder zapytał o rozliczenie projektu zagospodarowania w obrębie ulicy Bydgoskiej i kina Tęcza. Jaka to jest kwota i z jakich środków została opłacona?

Przewodnicząca Komisji powiedziała, że to nie jest przedmiotem kontroli, która dotyczy
I półrocza 2024 r.

Radny Zdzisław Ryder powiedział, że właśnie I półrocze. Nieprawidłowości zostały stwierdzone w pierwszym półroczu. Komisja Rewizyjna poprzedniej kadencji została wprowadzona w błąd. Sprawozdanie dotarło do miasta w lutym, natomiast w marcu, czy kwietniu nie mogli się doprosić o ten protokół, dlatego jest zainteresowany tym, jaka to jest kwota i z jakich środków zostało to pokryte w I półroczu tego roku?

Przewodnicząca Komisji powiedziała, że trzeba wystąpić do Pani Skarbnik z odrębnym zapytaniem, bo to nie było przedmiotem kontroli.

Skarbnik Miasta Elżbieta Stanisławek powiedziała, że zadanie rewitalizacja obszaru Wojska Polskiego i Kina Tęcza zostało zakończone do 31.12.2023 r., więc tej informacji nie ma
w materiałach za I półrocze. Rozliczenia odbyły się do końca grudnia 2023 r. W bieżącym roku wpłynęła kwota dotacji z Urzędu Marszałkowskiego, ale nie powie z pamięci jaka była ogólna kwota wydatków. W informacji przekazanej Państwu Radnym w dziale dochodów jest wykazana kwota wpływów ze środków z tytułu realizacji projektu „Ożywienie społeczno – kulturalne w rejonie Wojska Polskiego” i to jest 1 654 835,044 zł, natomiast wydatki były rozliczone do końca grudnia 2023 r.

W związku z zakończeniem dyskusji Przewodnicząca Komisji poddała pod głosowanie wniosek o przyjęcie wystąpienia pokontrolnego pn. „Wykonanie budżetu miasta za I półrocze 2024 roku”:

Głosowanie:

obecnych        - 7
za                    - 6
przeciw           - 1
wstrzym. się    - 0          

po czym stwierdziła, że Komisja większością głosów przyjęła wystąpienie pokontrolne.

5.    Sprawy bieżące. 

            Przewodnicząca Komisji przypomniała, że na poprzednim posiedzeniu poprosiła członków Komisji o zastanowienie się nad tematami przyszłorocznych kontroli. Ponowiła swoją prośbę i powiedziała, że muszą pamiętać o kontroli Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. 

6.    Zamknięcie posiedzenia Komisji.

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodnicząca Komisji podziękowała za udział i zamknęła posiedzenie Komisji.

Na tym protokół zakończono.

Przewodnicząca
Komisji Rewizyjnej

/-/ Małgorzata Piesiak

 

/-/ Wiktor Kwaśniewski

/-/ Sebastian Kwiatkowski

/-/ Paweł Łakomy

/-/ Świątkowska Magdalena

/-/ Zdzisław Ryder

Magdalena Terefenko /nieobecna/

Tytuł Rozszerzenie Rozmiar Dodający
Protokół nr 4-24 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Wałcz w dniu 17.10.2024 r.
protokol-nr-4-24-z-posiedzenie-komisji-rewizyjnej-rady-miasta-walcz-w-dniu-17-10-2024-r.docx (39.76 KB) Dodający: Patryk Romanowski
docx 39.76 KB Patryk Romanowski

Opis Data Zmieniający Porównaj
Utworzono artykuł
Data: 29-11-2024 15:23 Zmieniający: Patryk Romanowski
29-11-2024 15:23 Patryk Romanowski