Nawigacja Treść Narzędzia dostępności

Redakcja

  • Redaktor główny:
    Patryk Romanowski
    promanowski@umwalcz.pl
    tel: +48 67 258 44 71 wew. 73
    fax: +48 67 258 26 18
  • Pozostali redaktorzy

 

  RM.0012.6.2.2024  

Protokół nr 2/24
z posiedzenia Komisji Oświaty Rady Miasta Wałcz,
które odbyło się w dniu 22.10.2024 roku w Urzędzie Miasta Wałcz

1. Otwarcie posiedzenia.

Posiedzenie Komisji w dniu 22.10.2024 r. otworzył Przewodniczący KomisjiPiotr Filipiak witając wszystkich obecnych członków Komisji oraz zaproszone osoby.

2. Stwierdzenie quorum.

Przewodniczący Komisji stwierdził, iż na 7 członków Komisji obecnych jest
6 członków, co stanowi quorum i uprawnia do wydawania prawomocnych opinii (nieobecny Radny K. Piotrowski).

Lista obecności stanowi załącznik do protokołu.

3. Przyjęcie porządku posiedzenia Komisji.

Projekt porządku posiedzenia stanowi załącznik do protokołu.

Przewodniczący Komisji poprosił o zdjęcie z porządku punktu 4 „Podjęcie uchwały Komisji Oświaty Rady Miasta Wałcz w sprawie powołania Zastępcy Przewodniczącego Komisji Oświaty Rady Miasta Wałcz” przez co dotychczasowy punkt 5 i kolejne będą o jeden niższe oraz o wprowadzenie w punkcie 5 (po zmianie numeracji), w podpunkcie 3 projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego Gminy Miejskiej Wałcz. Zapytał, czy Radni mają inne uwagi do porządku posiedzenia?

W związku z brakiem innych uwag Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o przyjęcie porządku posiedzenia ze zmianami:

Głosowanie:

obecnych                    - 6
za                                - 6

po czym stwierdził, że Komisja jednogłośnie przyjęła porządek posiedzenia ze zmianami.

Przedstawia się on następująco:

1.      Otwarcie posiedzenia.

2.      Stwierdzenie quorum.

3.      Przyjęcie porządku posiedzenia Komisji.

4.      Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych Gminy Miejskiej Wałcz w roku szkolnym 2023/2024.

5.      Zaopiniowanie projektów uchwał:

1)      w sprawie zmian budżetu Gminy Miejskiej Wałcz na 2024 r.,

2)      w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miejskiej Wałcz na lata 2024-2034,

3)      w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego Gminy Miejskiej Wałcz.

6.      Wolne głosy i sprawy bieżące.

7.      Zakończenie posiedzenia Komisji.

4.      Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych Gminy Miejskiej Wałcz w roku szkolnym 2023/2024.

Radna Małgorzata Piesiak zapytała, czy konieczna jest aż tak dokładna informacja, np. dotycząca staninów, o których być może Radni nie wiedzą? Gdyby informacja była bardziej zwięzła, to byłaby chyba bardziej czytelna. Dla pracowników szkoły to jest oczywiste, ale nie wszyscy pracują w szkołach. Może trochę trzeba zweryfikować sposób podawania informacji, zwrócić uwagę również na inne rzeczy, nie tylko na kwestie nauczania, ponieważ za sprawy związane z nadzorem każdy odpowiada samodzielnie, czyli dyrektorzy za swój nadzór, Kuratorium za swój.

Naczelnik Wydziału Edukacji i Usług Wspólnych (EUW) Jolanta Chłopińska odpowiedziała, że kwestia struktury raportu wynika częściowo z przepisów, bowiem przepisy stanowią na czym polega nadzór organu prowadzącego nad placówkami. Nigdzie, w żadnych poważnych dokumentach typu ustawy, czy rozporządzenia, nie ma zakreślonych ram takiego raportu, więc organy prowadzące mają całkowitą dowolność w tym zakresie. Dobór wskaźników też jest dowolny. Jakby nie patrzeć, te wskaźniki to czysta matematyka.
W raporcie jest dużo na temat nauczania, ale w kontekście wydatków, czyli w kontekście finansowania oświaty. Nie sposób mówić o wynagrodzeniach, nie wskazując jaka jest liczba godzin na poszczególne składowe, czy to kształcenie specjalne, czy pomoc psychologiczno – pedagogiczną, czy inne wynagrodzenia, chociażby pracowników niepedagogicznych. Niepokazanie tych wskaźników w ujęciu dynamicznym dla czytającego da informację tylko tu i teraz. Oczywiście, to Rada może zdecydować o formie raportu i ona chętnie wsłucha się
w głosy na ten temat. Jeśli Państwo Radni ustalą, że w raporcie jakieś dane są niepotrzebne,
a Państwo Radni chcieliby mieć inne wskaźniki, albo w inny sposób mieć opisane dane zjawisko, to oczywiście, jeśli to nie będzie kolidowało z przepisami, to może pisać krótsze raporty. Nie uważa, że fakt, że ten raport jest rozubudowany, zaburza jego treść. Nawet dla tych, którzy nie znają się na oświacie jest tam dużo interesujących rzeczy.

Radny Andrzej Subocz zapytał o reformy, które będą wprowadzane przez Panią Minister Nowacką. W raporcie nie ma nic na ten temat. Jest ogromna burza jeśli chodzi o programy, ilość lekcji itd. W raporcie nic nie ma. Czy takowy raport będzie sporządzony w terminie późniejszym, bo przyzna szczerze, że owszem cyfry go interesują, ale może mniej, natomiast interesuje go program, sytuacja dzieci, zwłaszcza tam, gdzie mają być łączone klasy. Stąd pytanie, czy w związku z tym będzie jakiś raport odnośnie sytuacji związanej ze zmianami, które będą wchodziły do naszych szkół?

Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę, że to jest raport dotyczący lat 2023/2024, natomiast te zmiany mają obowiązywać w przyszłości.

Naczelnik Wydziału EUW Jolanta Chłopińska powiedziała, że nie wie jak miałby wyglądać taki raport i czego miałby dotyczyć. Do tej pory nie stosowali w praktyce raportowania skutków zmian wprowadzanych przez Ministerstwo Edukacji. Jeśli chodzi o sytuację, to z danych posiadanych z naszych placówek nie wynika, że dosięga nas reforma i groźba łączenia między klasami. W jednej ze szkół jest połączenie dwóch oddziałów siódmej klasy. Oczywiście jeśli Pan Radny, albo wszyscy Państwo Radni będą zainteresowani skutkami jakie dla naszych placówek przynoszą zmiany w prawie, które jest stanowione, to na bieżąco będzie informowała podając odpowiednie dane.

Radny Andrzej Subocz powiedział, że oczekiwałby właśnie takiego raportu. Być może to za wcześnie, ale w świetle tego co się dzieje w tej chwili w szkolnictwie, to uważa za stosowne sporządzenie takiego raportu.

Radna Małgorzata Zielonka – Rucińska powiedziała, że w rozdziale 2 podane są dane demograficzne. W 2024 roku, do 12 września urodziło się  u nas 55 dzieci. Jak wygląda rozkład urodzeń kwartalnie? Niż demograficzny postępuje, to wiadomo.

Zastępca Burmistrza Miasta Adam Biernacki odpowiedział, że z przyjemnością poprosi Urząd Stanu Cywilnego o przygotowanie takich informacji i przedstawią Państwu Radnym. Poprosił o maila, sprecyzowanie w jakim zakresie, za jakie lata, z jakim podziałem i przygotują te dane.

Naczelnik Wydziału EUW Jolanta Chłopińska poprosiła, aby zwrócić uwagę, że dane w tabeli dotyczą dzieci urodzonych i zameldowanych. Może to nie jest problem, ale przepisy, którymi kierują się na co dzień, mówią o miejscu zamieszkania dziecka. To co jest w tej tabelce jest mniej przydatne do wieloletnich prognoz, bardziej opiera się na danych podanych w rocznikach statystycznych. Uczniowie w szkołach obwodowych to są uczniowie zamieszkali. Listy uczniów, które otrzymywane są z Wydziału Spraw Obywatelskich bardzo często tylko w części pokrywają się z listami tworzonymi na etapie rekrutacji, ponieważ uczniowie zameldowani są gdzie indziej, zamieszkują gdzie indziej, a w placówce pojawiają się uczniowie zamieszkujący w obwodzie placówki. Stąd trudno jest tworzyć bazy danych i szczegółowe statystyki, na których się opierają. 

Radna Maria Minkowska powiedziała, że w mieście są 4 publiczne przedszkola i 6 przedszkoli niepublicznych. Na prywatne przedszkola gmina dostała w 2023 roku 6 000 000 zł dotacji. Ile gmina dostała dotacji na 4 miejskie przedszkola?

Naczelnik Wydziału EUW Jolanta Chłopińska odpowiedziała, że w raporcie nie ma takiego rozbicia, ale należy sprostować, że Gmina nie dostaje na przedszkola niepubliczne dotacji. Gmina te dotacje nalicza mając jako punkt odniesienia wydatki na wychowanka w przedszkolu publicznym. Przedszkola niepubliczne na dzieci bez żadnych orzeczeń otrzymują 75% podstawowej kwoty dotacji, więc jeśli rocznie na 1 wychowanka gmina wydawałaby
10 000 zł, to przedszkole niepubliczne dostanie od gminy 7 500 zł, natomiast pieniądze, które gmina dostaje i wprost przekazuje do przedszkoli, to są pieniądze w metryczce subwencji oświatowej, które są pieniędzmi znaczonymi. One są na konkretne niepełnosprawności, więc tam gdzie dziecko ma określone orzeczenie, tam przekazywana jest pełna kwota tej subwencji. Jeśli chodzi o dotacje na przedszkola publiczne, to z budżetu państwa, do tej pory w subwencji oświatowej, gmina otrzymuje subwencje na dzieci z niepełnosprawnościami oraz dotacje na wychowanie przedszkolne, ale to nie dla wszystkich dzieci. To jest nieduża kwota
w porównaniu z ponoszonymi kosztami. Może przedstawić dokładne dane w rozbiciu ile pieniędzy jest z subwencji, ile pieniędzy to są dotacje w przedszkolach publicznych
i niepublicznych.

Radna Maria Minkowska powiedziała, że w raporcie jest zapisane, że ogólna kwota wypłaconych przez gminę dotacji na niepubliczne przedszkola i punkty przedszkolne wyniosła 6 000 000 zł.

Naczelnik Wydziału EUW Jolanta Chłopińska powiedziała, że to jest jedna nazwa wspólna dla przekazywanych pieniędzy, a tam są pieniądze dla dzieci niepełnosprawnych i dla dzieci zdrowych.

Przewodniczący Komisji powiedział, że dla niego ten raport jest zbyt obszerny. To jest jego zdanie również jako praktyka. Chciał wyciągnąć jakieś informacje, ale przy 20 stronie zaczął się nudzić, ponieważ pewne informacje powtarzają się zbyt wiele razy. Jest forma tabelaryczna, później opisowa i jeszcze wykresy. To nie daje dobrego obrazu, bo człowiek się w tym gubi. Jego zdaniem ten raport powinno podzielić się na poszczególne placówki. Dobrze byłoby stworzyć chronologię dokumentu, ponieważ jest on bardzo obszerny. Czytając ten raport miał wrażenie, że on jest nastawiony na to, żeby ciągle pokazywać oszczędności. To nie jest prawidłowy sposób myślenia, jeżeli chodzi o raportowanie stanu oświaty. Jeżeli będziemy ciągle szukali tych oszczędności, to w końcu dojedziemy do sytuacji, że one nas zabiją, bo uczniowie wybiorą inną szkołę, gdzie tych oszczędności nie ma aż tak wiele. Pokazała się też nieścisłość w doskonaleniu nauczycieli. Na początku jest informacja, że organ prowadzący ustala  kierunki doskonalenia, a w drugiej części jest informacja, że te kierunki są ustalane po raportowaniu dyrektorów szkół. Tutaj najważniejsza jest rola dyrektora, który wie jakie ma potrzeby w doskonaleniu zawodowym, i który poszukuje takich form doskonalenia, jakie są mu w danym momencie potrzebne.

Naczelnik Wydziału EUW Jolanta Chłopińska powiedziała, że jeśli chodzi o doskonalenie zawodowe, to Burmistrz w swoim zarządzeniu określa priorytety. To na jakie formy i jakie kwoty można przeznaczać, wynika z przepisów. To nie jest wymyślone przez Burmistrza. Do końca października dyrektorzy raportują i na podstawie swoich arkuszy organizacyjnych mówią o swoich brakach, niedoborach i Burmistrz na tej podstawie ustala priorytety. Panu Przewodniczącemu nie podoba się forma tabelaryczna i wykresy. Jedni świetnie operują czytając liczby w tabelach, inni potrzebują do tego jeszcze grafiki, ale to jest kwestia wyboru. Czy ciągle mówi o oszczędnościach? Nie wie. Pokazuje skutki finansowania zadań oświatowych. Nie da się tego ubrać w piękne słowa i powiedzieć tylko, że dobra oświata dużo kosztuje. Uważa, że społeczeństwu należą się fakty i to fakty opisane na różne sposoby. Jeżeli Pan Przewodniczący zarządzi, że raport w przyszłym roku ma liczyć 10 stron, to jeśli jeszcze ona będzie go pisała, to będzie najszczęśliwszą osobą. W tym raporcie, który uważa za dobry, są fakty opisane liczbami. Niektóre rzeczy są niemierzalne i nie da się ich ująć
w raporcie. Nie mówią np. o wartościach i tym podobnych.

Przewodniczący Komisji powiedział, że chyba nie do końca zrozumieli się z Panią Naczelnik, ale będą o tym rozmawiać. Pierwszy raz miał do czynienia z takim raportem w naszej gminie
i to nie jest tak, że chciałby pokazać jakieś błędy, tylko takie są jego odczucia i tak to należy to traktować. Nie jak złośliwość, czy odniesienie się do pracy Pani Naczelnik, bo to nie było jego intencją. Jego intencją było przekazanie swoich spostrzeżeń i być może część z nich da się wykorzystać dla dobra szkół i przedszkoli.  Tylko w takim kontekście była ta wypowiedź, bo bardzo łatwo jest kogoś skrzywdzić złymi informacjami, a później ciężko to naprawić, ponieważ opinie w społeczeństwie kształtują się bardzo szybko.

Radna Maria Minkowska zapytała, dla kogo sporządzany jest ten raport?

Naczelnik Wydziału EUW Jolanta Chłopińska odpowiedziała, że raport jest publikowany na stronie, dlatego wszyscy mają do niego dostęp.

Radny Andrzej Subocz powiedział, że każda statystyka kłamie. Jak Pani Naczelnik odbiera statystykę odnośnie skali staninowej? Jak interpretować sytuację w świetle tych danych skali staninowej. Skala jest niska, często poniżej przeciętnej.

Przewodniczący Komisji dodał, że tylko jedna szkoła wypadła tak słabo, tylko w jednej były jakieś problemy.

Naczelnik Wydziału EUW Jolanta Chłopińska powiedziała, że w egzaminie, w ubiegłym roku szkolnym uczestniczyli uczniowie trzech placówek, ponieważ w Szkole Podstawowej
nr 2 nie było oddziału klasy 8. Jeśli chodzi o miejsca naszych szkół na skali staninowej, to pokazuje w taki sposób wyniki, aby zobaczyć jak szkoła sobie radzi na przestrzeni lat. Gratulować należałoby Szkole Podstawowej nr 5, która od lat utrzymuje się w staninie 5 lub 6. Porównując to z przeciętnym wynikiem krajowym, to są bardzo dobre staniny. W tym roku rewelacyjny był wynik Szkoły Podstawowej nr 1 i sądzi, że to jest wynik ostatnich lat pracy tej szkoły. Niestety stanina pokazuje, że w Szkole Podstawowej nr 4 od lat jest problem. Jest to szkoła wymagająca pomocy. Szkoła wprowadza w tym roku program naprawczy. Nie jest to program narzucony przez Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty, szkoła sama ten program opracowała i wprowadza. W szkole nr 4 są to wyniki 17 uczniów. Ta malutka grupa uczniów pisała egzamin w 9 komisjach egzaminacyjnych ze względu na dostosowania, które mieli uczniowie do tego egzaminu. Dyrekcja, nauczyciele i Rada Rodziców maja świadomość tego problemu i wszyscy się nad nim pochylają.

Radna Małgorzata Zielonka – Rucińska powiedziała, że im mniejsza populacja przystępujących do egzaminu tym niepowodzenie jednostki jest bardziej uwidaczniane. Tutaj nie można też porównywać rocznika do rocznika, bo są różne dzieci. Dzieci z potrzebami indywidualnego kształcenia czy ze specjalnymi potrzebami też jest różna liczba w różnych latach, więc takie porównywanie nie do końca daje pełny obraz.

Przewodniczący Komisji powiedział, że zauważa również dobre strony raportu. Bardzo dobrze jest pokazana baza, wyposażenie szkół, nowoczesne pracownie, które powstały, oferta zajęć pozalekcyjnych, kadra dydaktyczna z odpowiednim poziomem wykształcenia. Może trochę martwić, że wiek nauczycieli to już jest 40+ i trzeba się zastanowić nad tym, co zrobić żeby zachęcić młodych nauczycieli do pracy w szkołach. Zauważył duże zaangażowanie i dużo konkursów. Jest sporo oferty dla dzieci.

Wyszła Radna Maria Minkowska

(Obecnych 5 Radnych)

Radna Małgorzata Zielonka – Rucińska powiedziała, że trzeba sobie zdawać sprawę, że będzie coraz większa potrzeba dokształcania nauczycieli na płaszczyźnie psychologiczno – pedagogicznej, ponieważ dzieci z indywidualnymi potrzebami kształcenia jest coraz więcej,
a specjalistów będzie brakować.

Naczelnik Wydziału EUW Jolanta Chłopińska powiedziała, że dobrze jest się różnić, ale na co dzień za funkcjonowanie odpowiada Burmistrz. Poprosiła, aby nie toczyć sporu o wykresy tylko o ustalenie wytycznych, czego Państwo Radni sobie życzą w raporcie i jeśli Pan Burmistrz będzie podzielał to zdanie, to tak będzie wyglądała informacja.

Przewodniczący Komisji powiedział, że Pani Naczelnik ma Państwa Radnych, którzy mogą pomagać i lobbować u Pana Burmistrza w kwestiach, w których być może nie udaje się Pani Naczelnik, bo Radni mają mandat społeczny. Zostali wybrani przez mieszkańców, którzy mają dzieci w szkołach i dają pewne sugestie co można zmienić. Poprosił o wykorzystywanie Komisji Oświaty. Życzyłby sobie, żeby wymieniali poglądy i próbowali rozwiązywać problemy.

Komisja zapoznała się z informacją.

5.      Zaopiniowanie projektów uchwał:

1)      w sprawie zmian budżetu Gminy Miejskiej Wałcz na 2024 r.

Radny Andrzej Subocz poprosił o parę słów tytułem wprowadzenia, dlaczego te zmiany? Radni czytali, ale brakuje wprowadzenia.

Zastępca Burmistrza Miasta Adam Biernacki odpowiedział, że nie można zgodzić się z takim twierdzeniem, że parę słów wprowadzenia, albo odczytanie zmian. Zmiany w uzasadnieniu są konkretnie opisane, z konkretnym tytułem i nazwą zadania. Mogą podyskutować o zasadności zadań, albo o przyczynie przesunięcia zadania, ale to nie jest czas i miejsce na odczytywanie uzasadnienia.

W związku z brakiem innych pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:

Głosowanie:

obecnych          - 5
za                      - 4
przeciw             - 0
wstrzym. się     - 1

po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

2)      w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miejskiej Wałcz na lata 2024-2034

W związku z brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:

Głosowanie:

obecnych          - 5
za                      - 4
przeciw             - 0
wstrzym. się     - 1

po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

3)      w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego Gminy Miejskiej Wałcz

Radny Andrzej Subocz zapytał, kiedy ten plan się pojawił?

Naczelnik Wydziału Planowania, Gospodarki Komunalnej i Środowiska (PGKiŚ) Lucyna Kabs odpowiedziała, że jest to wywołane zmianą ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, która weszła w życie we wrześniu 2023. Jest to obowiązek każdej gminy
w Polsce. Na dzień dzisiejszy takiej uchwały w gminie nie ma. Jest to dopiero uchwała wywołująca i jest ona potrzebna, aby rozpocząć procedurę. Ten plan ogólny musi być uchwalony do końca 2025 roku. Jeśli nie będziemy posiadać takiego planu, to Gmina nie będzie mogła wydawać decyzji o warunkach zabudowy i nie będzie mogła uchwalać dalszych planów miejscowych. Jest to więc bardzo ważny dokument, który trzeba opracować. 

W związku z brakiem innych pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:

Głosowanie:

obecnych          - 5
za                      - 5

po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

6.      Wolne głosy i sprawy bieżące.

Nie zgłoszono.

7.      Zakończenie posiedzenia Komisji.

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował jej członkom za udział w posiedzeniu i zamknął posiedzenie Komisji. 

Przewodniczący Komisji
Oświaty
Rady Miasta Wałcz

 /-/ Piotr Filipiak

 

Tytuł Rozszerzenie Rozmiar Dodający
Protokół nr 2/24 z posiedzenia Komisji Oświaty Rady Miasta Wałcz w dniu 17.09.2024 r.
protokol-nr-2-24-z-posiedzenia-komisji-oswiaty-rady-miasta-walcz-w-dniu-22-10-2024-r.docx (56.90 KB) Dodający: Patryk Romanowski
docx 56.90 KB Patryk Romanowski

Opis Data Zmieniający Porównaj
Poprawa oczywistej omyłki pisarskiej
Data: 10-01-2025 10:07 Zmieniający: Patryk Romanowski
10-01-2025 10:07 Patryk Romanowski
Utworzono artykuł
Data: 04-12-2024 15:49 Zmieniający: Patryk Romanowski
04-12-2024 15:49 Patryk Romanowski