Nawigacja Treść Narzędzia dostępności

Redakcja

  • Redaktor główny:
    Patryk Romanowski
    promanowski@umwalcz.pl
    tel: +48 67 258 44 71 wew. 73
    fax: +48 67 258 26 18
  • Pozostali redaktorzy

 

  RM.0012.4.10.2024   

 

Protokół nr 7/24

z posiedzenia Komisji Budżetu i Gospodarki Rady Miasta Wałcz,
 które odbyło się w dniu 11.12.2024 roku w Urzędzie Miasta Wałcz

1. Otwarcie posiedzenia.

Posiedzenie Komisji w dniu 11.12.2024 r. otworzył Przewodniczący KomisjiAndrzej Ksepko witając wszystkich obecnych członków Komisji oraz zaproszone osoby.

 

  1. Stwierdzenie quorum.

Przewodniczący Komisji stwierdził, iż na 7 członków Komisji obecnych jest 7 członków, co uprawnia do wydawania prawomocnych opinii

Lista obecności stanowi załącznik do protokołu.

 

3. Przyjęcie porządku posiedzenia Komisji.

Projekt porządku posiedzenia stanowi załącznik do protokołu.

 

Przewodniczący Komisji zapytał, czy Radni mają uwagi do porządku posiedzenia?

 

W związku z brakiem uwag Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o przyjęcie porządku posiedzenia:

 

Głosowanie:

obecnych         - 7

za                   - 7

 

po czym stwierdził, że Komisja jednogłośnie przyjęła porządek posiedzenia.

 

Przedstawia się on następująco:

  1. Otwarcie posiedzenia.
  1. Stwierdzenie quorum.
  1. Przyjęcie porządku posiedzenia Komisji.
  2. Informacja Burmistrza dotycząca bieżącej działalności w zakresie gospodarki odpadami.
  3. Przychody ze sprzedaży mienia komunalnego w roku 2024. 
  4. Informacja w zakresie zaawansowania i realizacji inwestycji miejskich.
  5. Zaopiniowanie projektów uchwał:
  1. w sprawie zasad i warunków sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz szyldów na terenie Gminy Miejskiej Wałcz,
  2. w sprawie przystąpienia do opracowania Strategii Rozwoju Gminy Miejskiej Wałcz na lata 2025-2031 i określenie szczegółowego trybu i harmonogramu opracowania projektu Strategii, 
  3. w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego zawarcia umowy najmu nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Wałcz na okres do 5 lat,
  4. w sprawie ustalenia wydatków, które w 2024 roku nie wygasają z upływem roku budżetowego,
  5. w sprawie zmian budżetu Gminy Miejskiej Wałcz na 2024 r.,
  6. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miejskiej Wałcz na lata 2024-2034,
  7. w sprawie planu pracy Rady Miasta Wałcz na 2025 rok.

 

  1. Wolne głosy i sprawy bieżące:
  1. Wolne głosy.
  2. Zaopiniowanie propozycji Przewodniczącego Rady Miasta Wałcz wskazującej 3 przedstawicieli Rady Miasta do prac w Gminnej Radzie Działalności Pożytku Publicznego w Wałczu.
  3. Przyjęcie planu pracy Komisji Budżetu i Gospodarki Rady Miasta Wałcz
     na 2025 rok.
  1. Zakończenie posiedzenia Komisji.

 

  1. Informacja Burmistrza dotycząca bieżącej działalności w zakresie gospodarki odpadami.

 

Radna Ewa Franaszek zapytała o cenę pojemników 120 litrów w zabudowie mieszanej. Podana jest informacja, że Miasto płaci za taki pojemnik 107 zł. Dla kogo jest ta cena i dlaczego jest aż tak wysoka? Przedsiębiorcy za taki pojemnik zmieszanych odpadów płacą mniej.

Zastępca Burmistrza Miasta Hanna Szynkaruk – Szpynda odpowiedziała, że pojemniki dostarcza firma, która odbiera odpady z zabudowy mieszkaniowej plus dostarcza worki. Kierownictwo zastanawia się nad zakupem własnych pojemników z dofinansowaniem, żeby obniżyć ten koszt. Podana cena jest ceną z przetargu.

Radna Ewa Franaszek zapytała, czy dobrze rozumie, że cena wywozu odpadów w workach jest wielokrotnie wyższa niż cena wywozu odpadów w pojemniku wielokrotnego użytku?

Zastępca Burmistrza Miasta Hanna Szynkaruk – Szpynda odpowiedziała, że dokładnie tak. 

Radna Ewa Franaszek zapytała, czy  to jest aż tak duża różnica? Przedsiębiorcy za pojemnik 120 l. płacą 55 zł netto, czyli o połowę mniej.

Zastępca Burmistrza Adam Biernacki powiedział, że zauważają te rozbieżności, ale nie wiedzą czym kieruje się firma odbierająca odpady, przyznając oferty prywatnym przedsiębiorcom. Są one w całym mieście zróżnicowane i jest to też różna kwota w stosunku do naszych przetargów. To jest pewnie związane z krotnością odbioru tego pojemnika w miesiącu, ale czasami kwoty były dużo wyższe.

Radna Małgorzata Zielonka – Rucińska powiedziała, że w punkcie dotyczącym deklaracji i opłat napisano, że składający deklarację jest wzywany do korekty i zmian. Czy Kierownictwo wie, ile jest nieprawidłowości w tych deklaracjach? Czy to skutkuje sankcjami? 

Naczelnik Wydziału Planowania, Gospodarki Komunalnej i Środowiska (PGKiŚ) Lucyna Kabs powiedziała, że Urząd ma na bieżąco dostęp do mieszkańców Wałcza i wiedzą w którym momencie jest ktoś zameldowany czy wymeldowany, więc weryfikują takie informacje. W ciągu miesiąca wysyłanych jest 10-15 wezwań. Najczęściej stwierdzone nieprawidłowości dotyczą tego, że zameldowana jest jedna osoba, deklaracja złożona jest na 1 osobę, a faktycznie mieszka tam więcej osób. W takich przypadkach wysyłane jest wezwanie z prośbą o poprawienie deklaracji. Jeżeli nieruchomość zamieszkuje więcej osób niż wskazano w deklaracji, to Gmina nakłada decyzją opłatę dodatkową. 

Radna Małgorzata Zielonka – Rucińska zapytała, czy jest już lokalizacja dla miejskiego punktu zbiórki elektroodpadów? 

Zastępca Burmistrza Miasta Hanna Szynkaruk – Szpynda odpowiedziała, że nie. Na razie była to propozycja współpracy przysłana przez firmę. 

Radna Małgorzata Zielonka – Rucińska powiedziała, że potrzeby Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów (PSZOK) są ogromne. Czy jest już zaplanowana jakaś inwestycja na np. poprawę nawierzchni, czy zakup nowych kontenerów? 

Zastępca Burmistrza Miasta Hanna Szynkaruk – Szpynda odpowiedziała, że w połowie przyszłego roku ma zostać ogłoszony nabór na dofinansowanie budowy i rozbudowy PSZOK-u. Kierownictwo chciałoby przenieść PSZOK. Miasta nie stać na remont drogi tylko i wyłącznie do jednego punktu PSZOK i chcieliby przenieść punkt bliżej granic administracyjnych miasta, ale tak, żeby nie było to za blisko zabudowań domowych, ale  żeby był bliżej mieszkańców. Teraz żeby dojechać do PSZOK-u to jest wyprawa, a chcą żeby dowóz był dla mieszkańców łatwiejszy. Będą składać wnioski w naborze, żeby móc zrobić nowy punkt.

Radna Małgorzata Zielonka – Rucińska poruszyła temat portalu „Kiedy odpady”. Jej zdaniem portal bardzo fajnie działa.

Radna Maria Minkowska zapytała, gdzie Kierownictwo rozpatruje lokalizację PSZOK-u?

Zastępca Burmistrza Miasta Adam Biernacki odpowiedział, że obojętnie gdzie będzie lokalizacja takiego punktu, to zawsze może budzić kontrowersje, lub zachęcać do rozmowy. Póki nie będą mieli dwóch, czy trzech konkretnych lokalizacji nie chcieliby spekulować na ten temat. 

Radna Maria Minkowska zapytała, czy nie byłoby dobrze zaplanować, że przy posesjach miejskich co roku będą robione chociaż dwie wiaty śmietnikowe? Żeby wprowadzić rutynę, że w każdym roku w innym punkcie będzie to robione. Tam, gdzie znikają śmietniki wygląda to inaczej, chociaż ludzie są czasem niereformowalni, bo wyrzucają śmieci tam gdzie wcześniej, mimo, że śmietnik jest nowo wybudowany.

Zastępca Burmistrza Miasta Adam Biernacki powiedział, że właściciele są zobowiązani do zorganizowania, czy zakupienia wiaty. W ich imieniu bardzo często występują wspólnoty. Tam, gdzie gmina jest właścicielem, tam w miarę możliwości powstają wiaty.

Radna Ewa Franaszek zapytała o pomysł i plan na tekstylia. Skoro na ten cel nie będą przeznaczone żadne pojemniki czy worki, to w jaki sposób to się może odbywać i czy w jakikolwiek sposób wpłynie to na utrzymanie ceny?

Zastępca Burmistrza Miasta Hanna Szynkaruk – Szpynda odpowiedziała, że  będą one odbierane na PSZOK-u i zostaną kontenery firm, gdzie można oddać używaną odzież. Jest to dodatkowa frakcja, więc firma odbierająca pewnie doliczy to do swoich usług.

Radna Małgorzata Zielonka – Rucińska zapytała, czy to będzie podobnie jak z gabarytami zabierane raz, czy dwa razy do roku, czy tylko i wyłącznie PSZOK?

Zastępca Burmistrza Miasta Hanna Szynkaruk –Szpynda odpowiedziała, że tylko i wyłącznie PSZOK.

 

  1. Przychody ze sprzedaży mienia komunalnego w roku 2024. 

 

Radna Małgorzata Zielonka –Rucińska zapytała, czy gmina jest zobowiązana do udzielania 98% bonifikaty?

Zastępca Burmistrza Miasta Hanna Szynkaruk –Szpynda odpowiedziała, że w tej sprawie jest podjęta uchwała. 

 

  1. Informacja w zakresie zaawansowania i realizacji inwestycji miejskich.

 

Radna Maria Minkowska  zapytała, czy będą jeszcze prace na skrzyżowaniu, na ulicy Chopina? Czy kwota 134 000 zł obejmuje ostatnią fakturę?

Naczelnik Wydziału Inwestycji i Realizacji Projektów (IRP) Daria Krauze odpowiedziała, że faktura na dzień składania informacji miesięcznej nie została opłacona, więc nie została ujęta, ale zadanie jest już wykonane.

Radny Krzysztof Piotrowski zapytał, czy jest odebrana inwestycja Dolne Miasto od Ronda Pileckiego wzdłuż Przedszkola nr 8?

Zastępca Burmistrza Miasta Hanna Szynkaruk – Szpynda odpowiedziała, że był już odbiór techniczny i wskazano kilka rzeczy do poprawki plus oznakowanie pionowe.

Radny Krzysztof Piotrowski zapytał, czy prace na Cmentarzu na Chrząstkowie zostały zakończone?

Zastępca Burmistrza Miasta Hanna Szynkaruk – Szpynda odpowiedziała, że ten zakres, który był do zrobienia w tym roku, został zakończony.

 

  1. Zaopiniowanie projektów uchwał:

 

  1. w sprawie zasad i warunków sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz szyldów na terenie Gminy Miejskiej Wałcz

 

Zastępca Burmistrza Miasta Hanna Szynkaruk – Szpynda zgłosiła autopoprawkę do projektu uchwały polegającą na zmianie tytułu uchwały. Nadano także nowe brzemiennie uzasadnieniu do projektu uchwały. Autopoprawkę Radni otrzymali przed posiedzeniem.

 

W związku brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały z autopoprawką:

 

Głosowanie:

obecnych             - 7

                  za                       - 3

                  przeciw               - 0

                  wstrzym. się        - 4

 

po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały z autopoprawką.

 

  1. w sprawie przystąpienia do opracowania Strategii Rozwoju Gminy Miejskiej Wałcz na lata 2025-2031 i określenie szczegółowego trybu i harmonogramu opracowania projektu Strategii

 

Zastępca Burmistrza Miasta Hanna Szynkaruk – Szpynda zgłosiła autopoprawkę do projektu uchwały, która koryguje omyłkę pisarską w załączniku nr 1.

Radna Bogusława Towalewska powiedziała, że zauważa związek pomiędzy planem ogólnym a strategią rozwoju Miasta. One się zazębiają. Co powinno być pierwsze? Czy jednocześnie można procedować te sprawy?

Zastępca Burmistrza Miasta Hanna Szynkaruk – Szpynda przyznała że bardzo się zazębiają. Zgodnie z wykładnią to strategia jest nadrzędnym dokumentem, następny jest plan ogólny i jak najbardziej te dwa dokumenty powinny iść razem, aby się nie wykluczały.

 

W związku brakiem innych pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały z autopoprawką:

 

Głosowanie:

obecnych             - 7

                  za                       - 6

                  przeciw               - 0

                  wstrzym. się        - 1

 

po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały z autopoprawką.

 

  1. w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego zawarcia umowy najmu nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Wałcz na okres do 5 lat

 

W związku brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:

 

Głosowanie:

obecnych    - 7

                  za              - 7

 

po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

 

  1. w sprawie ustalenia wydatków, które w 2024 roku nie wygasają z upływem roku budżetowego

 

W związku brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:

 

Głosowanie:

obecnych            - 7

                 za                       - 6

                 przeciw               - 0

                 wstrzym. się        - 1

 

po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

 

  1. w sprawie zmian budżetu Gminy Miejskiej Wałcz na 2024 r.

 

W związku brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:

 

Głosowanie:

obecnych            - 7

                 za                       - 6

                 przeciw               - 0

                 wstrzym. się        - 1

 

po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

 

  1. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miejskiej Wałcz na lata 2024-2034

 

W związku brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:

 

Głosowanie:

obecnych             - 7

                  za                       - 6

                  przeciw               - 0

                  wstrzym. się        - 1

 

po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

 

  1. w sprawie planu pracy Rady Miasta Wałcz na 2025 rok.

 

W związku brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:

 

Głosowanie:

obecnych            - 7

                 za                       - 6

                 przeciw               - 0

                 wstrzym. się        - 1

 

po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

 

  1. Wolne głosy i sprawy bieżące.

 

  1. Wolne głosy.

 

Nie zgłoszono.

 

  1. Zaopiniowanie propozycji Przewodniczącego Rady Miasta Wałcz wskazującej 3 przedstawicieli Rady Miasta do prac w Gminnej Radzie Działalności Pożytku Publicznego w Wałczu.

 

W związku brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie propozycji Przewodniczącego Rady Miasta:

 

Głosowanie:

obecnych            - 7

                 za                       - 6

                 przeciw               - 0

                 wstrzym. się        - 1

                 

po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała propozycję.

 

  1. Przyjęcie planu pracy Komisji Budżetu i Gospodarki Rady Miasta Wałcz na 2025 rok.

 

W związku brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o przyjęcie planu pracy Komisji Budżetu i Gospodarki Rady Miasta na 2025 rok:

 

Głosowanie:

obecnych    - 7

                  za              - 7

                 

po czym stwierdził, że Komisja przyjęła plan pracy. 

  1. Zakończenie posiedzenia Komisji.

 

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował jej członkom za udział w posiedzeniu i zamknął posiedzenie Komisji. 

 

 

 

Przewodniczący Komisji

Budżetu i Gospodarki

Rady Miasta Wałcz

 

Andrzej Ksepko

 

 

 

Sporządziła:

Patrycja Kamczycka 

Z-ca Naczelnika Wydziału Organizacyjnego

Wałcz, dnia 31.01.2025 r.

Tytuł Rozszerzenie Rozmiar Dodający
Protokół nr 7-24 z posiedzenia Komisji Budżetu i Gospodarki Rady Miasta Wałcz w dniu 11.12.2024 r.
protokol-nr-7-24-z-posiedzenia-komisji-budzetu-i-gospodarki-rady-miasta-walcz-w-dniu-11-12-2024-r.docx (54.82 KB) Dodający: Patryk Romanowski
docx 54.82 KB Patryk Romanowski

Opis Data Zmieniający Porównaj
Utworzono artykuł
Data: 04-02-2025 15:57 Zmieniający: Patryk Romanowski
04-02-2025 15:57 Patryk Romanowski