Nawigacja Treść Narzędzia dostępności

Redakcja

  • Redaktor główny:
    Patryk Romanowski
    promanowski@umwalcz.pl
    tel: +48 67 258 44 71 wew. 73
    fax: +48 67 258 26 18
  • Pozostali redaktorzy

 

RM.0012.4.9.2024  

 

Protokół nr 5/24

z posiedzenia Komisji Budżetu i Gospodarki Rady Miasta Wałcz,
 które odbyło się w dniu 20.11.2024 roku w Urzędzie Miasta Wałcz

1. Otwarcie posiedzenia.

Posiedzenie Komisji w dniu 20.11.2024 r. otworzył Przewodniczący KomisjiAndrzej Ksepko witając wszystkich obecnych członków Komisji oraz zaproszone osoby.

 

2. Stwierdzenie quorum.

Przewodniczący Komisji stwierdził, iż na 7 członków Komisji obecnych jest
7 członków, co uprawnia do wydawania prawomocnych opinii

Lista obecności stanowi załącznik do protokołu.

 

3. Przyjęcie porządku posiedzenia Komisji.

Projekt porządku posiedzenia stanowi załącznik do protokołu.

 

Przewodniczący Komisji zapytał, czy Radni mają uwagi do porządku posiedzenia?

 

W związku z brakiem uwag Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o przyjęcie porządku posiedzenia:

 

Głosowanie:

                                obecnych           - 7

                                za                     - 7

 

po czym stwierdził, że Komisja jednogłośnie przyjęła porządek posiedzenia ze zmianą.

 

Przedstawia się on następująco:

  1. Otwarcie posiedzenia.
  2. Stwierdzenie quorum.
  3. Przyjęcie porządku posiedzenia Komisji.
  4. Informacja w zakresie zaawansowania i realizacji inwestycji miejskich.
  5. Informacja na temat nowo pozyskanych środków zewnętrznych na realizację zadań inwestycyjnych przez Urząd Miasta i jednostki podległe.
  6. Zaopiniowanie projektów uchwał:

1) w sprawie przyjęcia rocznego Programu współpracy Gminy Miejskiej Wałcz na rok 2025 z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

2) w sprawie przyjęcia Programu Profilaktyki i Rozwiązywania  Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Miasta Wałcz na rok 2025,

3) w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego zawarcia umów dzierżaw nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Wałcz na okres do 5 lat,

4) w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego zawarcia umów dzierżaw nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Wałcz na okres do 3 lat z przeznaczeniem na cele rolne,

5) w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego zawarcia umów dzierżaw nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Wałcz na okres do 3 lat,

6) w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego zawarcia umów dzierżaw nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Wałcz na okres do 3 lat pod ogrody przydomowe, pomieszczenia gospodarcze i wiaty rekreacyjne,

7) w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących mienie komunalne Gminy Miejskiej Wałcz,

8) zmieniającej uchwałę nr VIII/LXXXIII/656/24 w sprawie wyrażenia woli przejęcia własności nieruchomości pod odcinkami dróg, zaliczenia tych odcinków dróg do kategorii dróg gminnych i upoważnienia Burmistrza do podpisania porozumienia 
 z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Szczecinie, 

9) w sprawie ustalenia wstępnej lokalizacji nowego przystanku autobusowego komunikacji miejskiej w pasie drogowym drogi gminnej publicznej na terenie miasta Wałcz,

10) w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Wałcz dla terenów w rejonie al. Zdobywców Wału Pomorskiego,

11) w sprawie zmian budżetu Gminy Miejskiej Wałcz na 2024 r.,

12) w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miejskiej Wałcz na lata 2024-2034.

  1. Wolne głosy i sprawy bieżące:

1) Wolne głosy.

2) Propozycja planu pracy Komisji Budżetu i Gospodarki Rady Miasta Wałcz na 2025 rok.

  1. Zakończenie posiedzenia Komisji.

 

  1. Informacja w zakresie zaawansowania i realizacji inwestycji miejskich.

 

Radna Bogusław Towalewska zapytała, czy w stosunku do nierozpoczętych działań odbyły się jakieś działania, np. specyfikacje czy przetargi?

Zastępca Burmistrza Miasta Hanna Szynkaruk – Szpynda odpowiedziała, że każde zadanie jest albo po przetargu albo po zapytaniu. 

Radna Maria Minkowska stwierdziła, że remont na ulicy 1 Maja bardzo długo to trwa.

Zastępca Burmistrza Miasta Hanna Szynkaruk – Szpynda odpowiedziała, że Gmina jeszcze nawet nie rozpoczęła prac. Tam Zakład Wodociągów i Kanalizacji robi nowe przyłącza do budynków. Zakład robi to własnymi siłami i dlatego to tak drugo trwa. Z tego powodu Urząd zdecydował się na rozpoczęcie inwestycji dopiero w styczniu. 

 

Komisja zapoznała się z informacją.

 

  1. Informacja na temat nowo pozyskanych środków zewnętrznych na realizację zadań inwestycyjnych przez Urząd Miasta i jednostki podległe.

 

Radna Bogusława Towalewska zapytała o remont infrastruktury kulturalnej. Projekt jest wyceniony na 12 000 000 zł. Jakiego rodzaju to mają być prace?

Pełniąca Obowiązki Naczelnik Wydziału Inwestycji i Realizacji Projektów (IRP) Daria Krauze odpowiedziała, że zadanie podzielone jest na działania twarde i miękkie. Działania twarde to roboty budowlane w pomieszczeniach Muzeum, remont zabytkowego muru cmentarza, dostosowanie do wymagań przeciwpożarowych Szkoły Podstawowej nr 2 oraz zagospodarowanie terenu przy Muzeum Ziemi Wałeckiej oraz wymiana kostek na parkingach i przy zejściu do jeziora. Zadania miękkie to działalność kulturalna i zakup dodatkowego wyposażenia dla Muzeum. 

Radna Maria Minkowska zauważyła, że w informacji wartość inwestycji  w kościele pw. Św. Mikołaja wynosi 2 600 000 zł, wysokość dofinansowania  2 500 000 zł, natomiast w projekcie budżetu zaplanowano na ten cel 3 500 000 zł. Skąd ta rozbieżność?

Zastępca Burmistrza Miasta Hanna Szynkaruk – Szpynda odpowiedziała, że w listopadzie gmina pomagała parafii zrobić zapytanie ofertowe, wyłoniono wykonawców i jeszcze nie zdążyli zmniejszyć kwoty w budżecie. 

Przewodniczący Komisji zapytał jaki miałby być zakres inwestycji pn. „Polepszenie nawierzchni na ul. Kościuszkowców”? Jaka jest szansa na pozyskanie środków na ulicę Wileńską?

Zastępca Burmistrza Miasta Hanna Szynkaruk – Szpynda odpowiedziała, że ciężko powiedzieć jak podejdzie do tego Wojewoda. Starają się, aby wnioski wpisywały się w kryteria. Rozstrzygnięcia będą na koniec listopada lub na początku grudnia. 

Przewodniczący Komisji zapytał, czy są programy, z których można pozyskać środki finansowe na oświetlenie ścieżek rowerowych przy jeziorze Raduń oraz iluminację oświetlenia mostu wiszącego? 

Zastępca Burmistrza Miasta Hanna Szynkaruk – Szpynda odpowiedziała, że będą szukać. 

Radna Maria Minkowska zapytała, na czym polega zadanie „Zagospodarowanie turystyczne Wałcza”?

Zastępca Burmistrza Miasta Hanna Szynkaruk – Szpynda odpowiedziała, że jest to rozległe zadanie. Zakończono pierwszy etap, który polegał na wymianie desek na pomostach
 i na ławeczkach w Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji oraz usytuowano nowy plac zabaw na terenie ośrodka. Planują zainstalować toaletę  na ulicy Bydgoskiej i rozbudować tam hangar, aby można było przenieść tam część sprzętu i żeby ratownicy mieli lepsze warunki. Chcą jeszcze zmodernizować skatepark. 

Radna Bogusława Towalewska zgłosiła uwagę do materiału na temat środków zewnętrznych pozyskanych przez jednostki. Jeżeli to są środki gminne, to nie ma sensu tego pisać. 

 

Komisja zapoznała się z informacją.

 

  1. Zaopiniowanie projektów uchwał:

 

  1. w sprawie przyjęcia rocznego Programu współpracy Gminy Miejskiej Wałcz na rok 2025 z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa
     w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

 

Radna Bogusława Towalewska zapytała, czym ten program różni się od obecnie obowiązującego?

Naczelnik Wydziału Spraw Społecznych (Sp.) Anna Czerniewicz  odpowiedziała, że zmieniła się kwota. Nie ujęto w zadaniach zadań dotyczących realizacji zadań publicznych
 w stosunku do osób starszych, ponieważ pozyskali środki na program „Social Silver”
 i w całości planują wydawać środki w ramach tego projektu. Nie będą więc zlecane zadania
 w trybie ustawy o porządku publicznym. Weszło nowe zadanie, które mówi o edukacji
 w zakresie niemarnowania żywności i jej powtórnego wykorzystania. Planują skupić działania, które są określone w Strategii niemarnowania żywności dla miasta Wałcz. Chcą stworzyć wspólny punkt dystrybucji żywności dla osób ubogich oraz sklep społeczny. Chcieliby nawiązać porozumienie z organizacjami pozarządowymi, aby taki punkt był obsługiwany
 w ramach wolontariatu. 

Radna Bogusława Towalewska powiedziała, że program musi wypełniać zadania ustawowe, ale czy nie powinien być bardziej szczegółowy? W  tej chwili ma charakter ogólny i przez to jest rozległy.

Naczelnik Wydziału Sp. Anna Czerniewicz odpowiedziała, że problemem jest dopasowanie terminu budżetu i samego programu. Program muszą przyjąć do końca listopada, a budżet jest przyjmowany później. Jeżeli tutaj zaczęliby wskazywać kwoty, to mogłoby być to później nieadekwatne do budżetu. Ten program zostanie przepracowany w roku kolejnym, ponieważ
 z inicjatywy organizacji pozarządowych po raz kolejny będzie w mieście tworzona Rada Pożytku Publicznego.

Radna Bogusława Towalewska powiedziała, że kwoty są ważne, ale nie najważniejsze. Dopiero zauważyliby różnice w celach programu, gdyby one były mocniej skonkretyzowane. Szczerze mówiąc, to człowiek się trochę nudzi przy czytaniu tego programu, ponieważ co roku jest to samo.

W związku brakiem innych pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:

 

Głosowanie:

obecnych    - 7
za              - 7

                 

po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

 

  1. w sprawie przyjęcia Programu Profilaktyki i Rozwiązywania  Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Miasta Wałcz na rok 2025

 

Radna Bogusława Towalewska zapytała, czy w programie jest coś nowego? Czy Komisja z czegoś zrezygnowała, a może Komisja widzi potrzeby, których nie można zrealizować?

Naczelnik Wydziału Sp. Anna Czerniewicz odpowiedziała, że nieznacznie zmieniła się kwota wpływów. Komisja nie zmieniła zadań, ale wykreśliła zakup publikacji i prenumeraty. Zmniejszono kwoty na organizację wypoczynku letniego, bardziej skupili się na punktach pomocy bezpośredniej. Czekają na rozstrzygnięcie zapytania dotyczącego poradni uzależnień. Jest to koszt, który w znaczącym stopniu jest wydatkowany przez miasto, ponieważ nie ma poradni leczenia uzależnień. Razem z Burmistrzem apelowali do Zachodniopomorskiego Dyrektora Narodowego Funduszu Zdrowia z prośbą i ujęcie tego w konkursie dla NFZ, natomiast Dyrektor odpisał, że nie planuje się takiego konkursu. Zwiększyła się kwota na programy rekomendowane. Starają się realizować zadania mające na celu edukację nauczycieli. Zmniejszono koszty na zajęcia pozalekcyjne. Jeżeli chodzi o środki finansowe, to zauważalny jest konstans z wpływów ze sprzedaży koncesji. Wynika to z zamykania punktów sprzedaży alkoholi. Zadań ciągle jest tyle samo albo więcej jeśli chodzi o profesjonalistów, a środki pozostają takie same.

Przewodniczący Komisji zapytał, czy komisja może wypracować wnioski jeżeli chodzi o przekazywanie pieniędzy, czy wspieranie dzieci z rodzin dysfunkcyjnych, aby pieniądze szły bezpośrednio za dzieckiem do klubu?

Naczelnik Wydziału Sp. Anna Czerniewicz odpowiedziała, że to nie jest ujęte w działaniach ustawowych. Nie można z tych środków finansować działalności klubów sportowych. Jest dział budżetowy, który wspiera kluby sportowe. Komisja w ubiegłym roku przeszkoliła wszystkich trenerów i nauczycieli wychowania fizycznego w zakresie profilaktyki, ale to nie jest działanie, które idzie za dzieckiem dysfunkcyjnym. Podejmowane działania są odpowiedzią na realizowaną diagnozę, są ukierunkowane i przynoszą taką efektywność, która jest oczekiwana w 60%-70%. Przy uzależnieniach nie można mówić o 100%.

Przewodniczący Komisji powiedział, że nie miał na myśli wspierania klubów, tylko wspierania dzieci, które muszą trafić do klubów i pieniądze idą za  konkretnym dzieckiem.

Radna Bogusława Towalewska zapytała, czy z dochodów Miejskiej Komisji nie można dofinansować zakupu defibrylatora jako sprzętu ratującego zagrożenie życia i zdrowia?

Naczelnik Wydziału Sp. Anna Czerniewicz odpowiedziała, że nie można. W tej chwili te pieniądze są bardzo pilnowane. Można szukać z klubami działań, które mogą wesprzeć dzieci.

Radna Ewa Franaszek powiedziała, że Pani Naczelnik dużo mówi o rozwiązywaniu problemów alkoholowych, ale profilaktyką jest zajęcie czasu dzieciom m. in. sportem, żeby dzieci się nie uzależniły.

Naczelnik Wydziału Sp. Anna Czerniewicz odpowiedziała, że w rekomendacjach też są napisane zajęcia sportowe, ale to są głównie zajęcia w szkołach. Trudno jednak zmierzyć efektywność tych działań. Jak zmierzyć efektywność treningową dzieci uczęszczających na zajęcia sportowe w klubach? Ustawodawca daje dużo możliwości organizacji czasu wolnego dla dzieci i młodzieży poprzez inne ustawy np. przez placówkę wsparcia dziennego. 

 

W związku brakiem innych pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:

 

Głosowanie:

obecnych    - 7
za              - 7

 

po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

 

  1. w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego zawarcia umów dzierżaw nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Wałcz na okres do 5 lat

 

Radna Bogusława Towalewska zauważyła, że działki, na których prowadzi się działalność gospodarczą, są dzierżawione na 5 lat, a te przeznaczone na cele rolne na 3 lata. Czy nie można tego zmienić i wszystkie dać na 5 lat?

Naczelnik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami (GN) Marek Hermanowicz odpowiedział, że można, ale propozycja jest taka na wypadek, gdyby gmina nie chciała przedłużać umowy. 

Radny Krzysztof Piotrowski chciał się upewnić, że wszystkie dzierżawy dotyczą dotychczas dzierżawionych działek i że jest to tylko przedłużenie trwających umów. Jak do tego ma się uchwała reklamowa?

Zastępca Burmistrza Miasta Hanna Szynkaruk – Szpynda powiedziała, że po informacjach od mieszkańców i od osób, które zajmują się oklejeniem reklamowym pracują nad nowym, uproszczonym dokumentem, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców. W lutym, po konsultacjach społecznych chcą inaczej podejść  do tematu uchwały krajobrazowej.

Radny Krzysztof Piotrowski zapytał, czy mogą spodziewać się nowej uchwały? 

Zastępca Burmistrza Miasta Hanna Szynkaruk – Szpynda odpowiedziała, że po szeroko zakrojonych konsultacjach społecznych.

Radna Bogusława Towalewska powiedziała, że uchwała reklamowa była kiedyś szeroko omawiana  i poszła do kosza. Była druga, zrobiona na przykładzie Gdańska, i tam jakoś uznano tę uchwałą za dobrą, tak twierdzili specjaliści. Czy Gmina nie powinna brać pod uwagę naszego interesu i po prostu wdrożyć w życie obowiązującej uchwały?

Zastępca Burmistrza Miasta Adam Biernacki odpowiedział, że uchwały krajobrazowe pojawiają się w kraju od kilku lat. Jest to bardzo trudny proces formalno-prawny. Wiele dużych miast przegrywa procesy w sądach z przedsiębiorcami. Zapisy, które dwa lata temu wydawały się rozsądne i zgodne z prawem są podważane przez sądy. Uchwała krajobrazowa z Gdańska nie jest bardzo dobrą uchwałą, a przełożona na realia wałeckie rodzi jeszcze więcej problemów. Z tymi problemami zderzyli się przez ostatnie miesiące i mając na uwadze główny cel, czyli ład, porządek i estetykę w mieście, zostanie przygotowany dokument, który nie będzie powodował konfliktów prawnych. 

Radna Bogusława Towalewska zapytała, ile będzie vacatio legis?

Zastępca Burmistrza Miasta Adam Biernacki odpowiedział, że minimalny okres to dwanaście miesięcy.

 

W związku brakiem innych pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:

 

Głosowanie:

obecnych    - 7
za              - 7

po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

 

  1. w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego zawarcia umów dzierżaw nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Wałcz na okres do 3 lat z przeznaczeniem na cele rolne

 

W związku brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:

 

Głosowanie:

obecnych    - 7
za              - 7

 

po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

  1. w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego zawarcia umów dzierżaw nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Wałcz na okres do 3 lat

 

W związku brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:

 

Głosowanie:

obecnych    - 7
za              - 7

 

po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

  1. w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego zawarcia umów dzierżaw nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Wałcz na okres do 3 lat pod ogrody przydomowe, pomieszczenia gospodarcze i wiaty rekreacyjne

 

W związku brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:

 

Głosowanie:

obecnych    - 7
za              - 7

 

po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

 

  1. w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących mienie komunalne Gminy Miejskiej Wałcz

 

W związku brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:

 

Głosowanie:

obecnych    - 7
za              - 7

 

po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

 

  1. zmieniająca uchwałę nr VIII/LXXXIII/656/24 w sprawie wyrażenia woli przejęcia własności nieruchomości pod odcinkami dróg, zaliczenia tych odcinków dróg do kategorii dróg gminnych i upoważnienia Burmistrza do podpisania porozumienia z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Szczecinie

 

W związku brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:

 

Głosowanie:

obecnych    - 7
za              - 7

 

po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

 

  1. w sprawie ustalenia wstępnej lokalizacji nowego przystanku autobusowego komunikacji miejskiej w pasie drogowym drogi gminnej publicznej na terenie miasta Wałcz

 

W związku brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:

 

Głosowanie:

obecnych    - 7
za              - 7

 

po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

 

  1. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Wałcz dla terenów w rejonie al. Zdobywców Wału Pomorskiego

 

Radna Maria Minkowska zapytała, co jest oznaczone szarym kółkiem?

Naczelnik Wydziału Planowania, Gospodarki Komunalnej i Środowiska (PGKiŚ) Lucyna Kabs odpowiedziała, że jest to możliwość lokalizacji wieży widokowej. Plan miejscowy dopuszcza realizację takiej inwestycji, a czy ona kiedykolwiek powstanie, to już kwestia przyszłych założeń. Kierownictwo chciałoby ten obszar bardziej udostępnić mieszkańcom i umożliwić bardziej przestrzenny ogląd zieleni i jeziora, dlatego dopuściło możliwość realizacji wieży widokowej. Oprócz tego plan reguluje sprawę przepompowni ścieków, która jest użytkowana prze Centralny Ośrodek Sportu oraz drogę wewnętrzną, która jest również drogą pożarową dla Centralnego Ośrodka Sportu. Jest tam określona lokalizacja miejsc parkingowych i zabytkowy cmentarz wojskowy. W ten sposób zabezpieczyli las komunalny zwany Bukowiną. Jest możliwość realizacji drobnych inwestycji związanych typowo z utrzymaniem gospodarki leśnej, czyli możliwość realizacji wiat edukacyjnych. Możliwość realizacji miejsc na gromadzenie drewna.

Radny Krzysztof Piotrowski zwrócił uwagę, że ścieżka zdrowia, która jest usytuowana w tym lesie, jest już bardzo zniszczona.

Radna Maria Minkowska powiedziała, że ścieżka jest zrobiona z klocków drewnianych, które fatalnie się sprawdzają w tym terenie.

Zastępca Burmistrza Miasta Hanna Szynkaruk – Szpynda odpowiedziała, że jeśli dobrze pamięta, to na realizację ścieżki gmina dostała dofinansowanie i wymogiem było użycie drewna. Nie ulega wątpliwości, że wymaga to renowacji.

 

W związku brakiem innych pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:

 

Głosowanie:

obecnych      - 7
za                - 6
przeciw        - 0
wstrzym. się - 1

 

po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

  1. w sprawie zmian budżetu Gminy Miejskiej Wałcz na 2024 r.

Radna Bogusława Towalewska zapytała, na co są zwiększenia planów wydatków dla Wydziałów IT, Organizacyjnego i na promocję? Czy wystarczy środków finansowych na odpady?

Zastępca Burmistrza Miasta Adam Biernacki odpowiedział, że takie są szacunki, a faktycznie Gmina płaci za ilość ton odebranych przez firmę. 

Skarbnik Miasta Elżbieta Stanisławek powiedziała, że jeżeli chodzi o koszty utrzymania Wydziału to są środki na opłacenie i zakup programów antywirusowych, na zabezpieczenie związane z funkcjonowaniem. Środki w Wydziale Organizacyjnym wiążą się z dużymi kosztami utrzymania. Koszty są dużo wyższe również w związku ze wzrostem plac, więc niestety środków zabezpieczonych na początku roku nie wystarcza. Poprosiła Panią Dyrektor o przekazanie informacji na co zostaną przekazane środki na promocję. 

Dyrektor Gabinetu Burmistrza Małgorzata Ejma powiedziała, że przed nimi jeszcze jedna duża impreza, to jest Jarmark Bożonarodzeniowy 8 grudnia. Poza tym magazyn świeci już pustkami. 

Radna Bogusława Towalewska poprosiła o bardziej szczegółowe  dane, ponieważ jeśli chodzi o wydatki Wydziałów IT i Organizacyjnego, to czytając zrozumiała, że dotyczą zakupu usług i wyposażenia, a nie są na płace. Na co jest przeznaczone 10 000 zł na zakup usług innych
 w dziale 853?

Skarbnik Miasta Elżbieta Stanisławek powiedziała, że te 10 000 zł to są środki z nagrody otrzymanej od Marszałka Województwa i te środki są przeznaczone na organizację Jarmarku Bożonarodzeniowego.  Wracając do Wydatków Wydziału Organizacyjnego to są środki czystości, zakup materiałów biurowych, zakup tonerów do drukarek.

Radna Bogusława Towalewska powiedziała, że o to jej chodziło.

 

W związku brakiem innych pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:

 

Głosowanie:

obecnych    - 7
za              - 6
przeciw               - 0
wstrzym. się        - 1

 

po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

  1. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miejskiej Wałcz na lata 2024-2034

 

W związku brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:

 

Głosowanie:

obecnych             - 7
za                       - 6
przeciw               - 0
wstrzym. się        - 1

 

po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

 

  1. Wolne głosy i sprawy bieżące.

 

  1. Wolne głosy.

Radna Bogusława Towalewska powiedziała, że nie spodziewała się, że powszechnym odczuciem w Wałczu jest potrzeba utworzenia wybiegu dla psów. Podobno ludzie bardzo chcą, aby taki wybieg w Wałczu był.

Zastępca Burmistrza Miasta Hanna Szynkaruk – Szpynda powiedziała, że w ubiegłym roku był nawet taki projekt w budżecie obywatelskim, ale to jest złożona sprawa. Nie wszystkie psy mogą biegać razem, musi być osobne wejście i wyjście. To musi być w takim miejscu, żeby nie było za daleko, żeby można było dojść tam spacerem. Zastanawiają się nad tym. Z tego co się orientowała, to np. w Toruniu wydano na wybieg 200 000 zł.

Radna Ewa Franaszek powiedziała, że to nie są brzydkie miejsca. W dużych miastach są one w parkach i są wręcz atrakcją.

Radny Krzysztof Piotrowski powiedział, że wybieg jest potrzebny, ale większość właścicieli czworonogów czeka na cmentarz dla psów.

Zastępca Burmistrza Miasta Adam Biernacki powiedział, że to jest bardzo duża potrzeba. Kierownictwo weryfikowało temat już trzy albo cztery lata temu i rozbili się  o uwarunkowania formalno-prawne. W naszym prawie nie występuje pojęcie cmentarza dla zwierząt. Zweryfikują temat ponownie.

Radna Bogusława Towalewska powiedziała, że w projekcie budżetu na przyszły rok brakuje porównania chociażby do obecnego roku. Są tylko wielkości na przyszły rok, ale nie ma informacji czy to jest wzrost, czy spadek np. wydatków. Oczywiście można to sobie porównać, ale Pani Skarbnik zrobi to lepiej, Radni mogą popełnić błąd. Poprosiła o wskaźniki procentowe, wtedy dyskusja będzie lepsza. 

Skarbnik Miasta Elżebieta Stanisławek powiedziała, że nie wie, czy którykolwiek skarbnik przygotowuje budżet porównując dane. To co przygotowuje teraz, już wymaga bardzo dużo pracy. Ustawa mówi jakie dane ma projekt zawierać, w jaki sposób ma być zrobiony i ona w taki sposób przygotowuje budżet. 

Radna Bogusława Towalewska powiedziała, że się nie zgadza. Mówi o działach, ewentualnie o rozdziałach. W uzasadnieniu do budżetu takie dane były zawsze. Chyba nawet Pani Skarbnik podawała i poprzedni Skarbnicy. To jest materiał, Radni muszą to móc porównać.

Zastępca Burmistrza Miasta Adam Biernacki powiedział, że budżet jest dokumentem, na którym pracować ma Urząd, i Pani Skarbnik przygotowała go zgodnie z założeniami dla Pana Burmistrza, aby mógł prowadzić działania, do których został powołany. Jesteśmy dorośli, każdy ma prawo mieć własne poglądy na daną sytuację. Budżet został przygotowany zgodnie z obowiązującym prawem, normami i jest dokumentem przygotowanym bardzo dobrze. Jeśli Państwo Radni potrzebują dodatkowych analiz, to być może mogą to zrobić, ale nie będą przeprojektowywać projektu uchwały budżetowej tak, żeby to się wszystkim podobało. 

Radna Bogusława Towalewska powiedziała, że Pan Burmistrz zapomniał jednego stwierdzenia: Burmistrz przygotowuje budżet, ale Rada go zatwierdza. Rada żeby zatwierdzić budżet powinna otrzymać wszystkie potrzebne i niezbędne dane. Oczywiście uchwała budżetowa może mieć tylko taką formę, jaką ma, ale w uzasadnieniu, które nie jest dokumentem i nie jest w powszechnym obiegu, ale jest uzasadnieniem do podjęcia decyzji i tam procenty wręcz należy podać. Oczywiście mogą się różnić i rozumie, że zostanie przegłosowana, ale taki był dobry obyczaj, żeby wiedzieć co się w budżecie zmienia rok do roku.

Skarbnik Miasta Elżebieta Stanisławek powiedziała, że można robić wszystko, tylko co to da? Jeśli chodzi o porównanie budżetu, to nie jest w stanie zrobić porównania budżetu roku 2024 do roku 2025 bo ten rok jeszcze się nie skończył. 

Radna Bogusława Towalewska powiedziała, że nie mówiła o wykonaniu budżetu z 2024 roku tylko o planowanym budżecie.

Radna Maria Minkowska zapytała, czy wiadomo coś w sprawie naszego obowiązku przyjmowania imigrantów?

Sekretarz Miasta Magdalena Krawczyk odpowiedziała, że kiedy był czas, że byli pytani, czy wskazują miejsce dla imigrantów, to nie wskazali takiego miejsca.

 

  1. Propozycja planu pracy Komisji Budżetu i Gospodarki Rady Miasta Wałcz na 2025 rok.

Przewodniczący Komisji zapytał, czy są uwagi, albo propozycje punktów, które mogą wprowadzić?

Radni nie zgłosili uwag i propozycji.

 

  1. Zakończenie posiedzenia Komisji.

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował jej członkom za udział w posiedzeniu i zamknął posiedzenie Komisji.

 

Przewodniczący Komisji

Budżetu i Gospodarki

Rady Miasta Wałcz

 

/-/ Andrzej Ksepko

 

Sporządziła:

Patrycja Kamczycka

Z-ca Naczelnika Wydziału Organizacyjnego

Wałcz, dnia 31.01.2025 r.

Tytuł Rozszerzenie Rozmiar Dodający
Protokół nr 5-24 z posiedzenia Komisji Budżetu i Gospodarki Rady Miasta Wałcz w dniu 20.11.2024 r.
protokol-nr-5-24-z-posiedzenia-komisji-budzetu-i-gospodarki-rady-miasta-walcz-w-dniu-20-11-2024-r.docx (62.16 KB) Dodający: Patryk Romanowski
docx 62.16 KB Patryk Romanowski

Opis Data Zmieniający Porównaj
Utworzono artykuł
Data: 04-02-2025 15:32 Zmieniający: Patryk Romanowski
04-02-2025 15:32 Patryk Romanowski