Nawigacja Treść Narzędzia dostępności

Redakcja

  • Redaktor główny:
    Patryk Romanowski
    promanowski@umwalcz.pl
    tel: +48 67 258 44 71 wew. 73
    fax: +48 67 258 26 18
  • Pozostali redaktorzy

 

  RM.0012.4.7.2024                          

 

Protokół nr 4/24

z posiedzenia Komisji Budżetu i Gospodarki Rady Miasta Wałcz,
które odbyło się w dniu 23.10.2024 roku w Urzędzie Miasta Wałcz

1. Otwarcie posiedzenia.

Posiedzenie Komisji w dniu 23.10.2024 r. otworzył Przewodniczący KomisjiAndrzej Ksepko witając wszystkich obecnych członków Komisji oraz zaproszone osoby.

2. Stwierdzenie quorum.

Przewodniczący Komisji stwierdził, iż na 7 członków Komisji obecnych jest
6 członków, co stanowi quorum i uprawnia do wydawania prawomocnych opinii (nieobecna Radna M. Minkowska). Lista obecności stanowi załącznik do protokołu.

3. Przyjęcie porządku posiedzenia Komisji.

Projekt porządku posiedzenia stanowi załącznik do protokołu.

Przewodniczący Komisji poprosił o wprowadzenie w punkcie 8, w podpunkcie 9 projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego Gminy Miejskiej Wałcz. Zapytał, czy Radni mają uwagi do porządku posiedzenia?

W związku z brakiem uwag Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o przyjęcie porządku posiedzenia ze zmianą:

Głosowanie:

obecnych                    - 6
za                                - 6

po czym stwierdził, że Komisja jednogłośnie przyjęła porządek posiedzenia ze zmianą.

Przedstawia się on następująco:

1.      Otwarcie posiedzenia.

2.      Stwierdzenie quorum.

3.      Przyjęcie porządku posiedzenia Komisji.

4.      Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych Gminy Miejskiej Wałcz w roku szkolnym 2023/2024.

5.      Informacja na temat uchwał podatkowych i opłat lokalnych na 2025 r.

6.      Wstępne założenia do budżetu miasta na 2025 r. Analiza porównawcza dochodów własnych Wałcza i porównywalnych (liczba mieszkańców), wybranych miast
w poszczególnych tytułach za rok 2023.

7.      Informacja w zakresie zaawansowania i realizacji inwestycji miejskich.

8.      Zaopiniowanie projektów uchwał:

1)      w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne nabycie nieruchomości do mienia komunalnego gminy w drodze komunalizacji mienia Skarbu Państwa (29 działek),

2)      w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne nabycie nieruchomości do mienia komunalnego gminy w drodze komunalizacji mienia Skarbu Państwa (5 działek),

3)      w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne nabycie nieruchomości do mienia komunalnego gminy w drodze komunalizacji mienia Skarbu Państwa (1 działka),

4)      w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości lokalowych stanowiących mienie komunalne Gminy Miejskiej Wałcz,

5)      w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż prawa własności nieruchomości oznaczonej numerem geodezyjnym 3853 położonej w Wałczu, na rzecz użytkowania wieczystego,

6)      w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż prawa własności nieruchomości oznaczonej numerem geodezyjnym 4034 położonej w Wałczu, na rzecz użytkowania wieczystego,

7)      w sprawie zmian budżetu Gminy Miejskiej Wałcz na 2024 r.,

8)      w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miejskiej Wałcz na lata 2024-2034,

9)      w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego Gminy Miejskiej Wałcz.

9.      Wolne głosy i sprawy bieżące.

10.  Zakończenie posiedzenia Komisji.

4. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych Gminy Miejskiej Wałcz w roku szkolnym 2023/2024.

Komisja zapoznała się z informacją.

5. Informacja na temat uchwał podatkowych i opłat lokalnych na 2025 r.

Przewodniczący Komisji powiedział, że materiał jest dosyć skromny, ale chyba wystarczający.

Burmistrz Miasta Maciej Żebrowski powiedział, że jeśli Państwo Radni mają sugestie do tego jak ten materiał miałby wyglądać w przyszłości, to dostosują się z Panią Naczelnik. Prosi, żeby było to odnotowane w dzisiejszym protokole, aby w przyszłości Pani Naczelnik mogła je wykorzystać. 

Radna Bogusława Towalewska powiedziała, że dobrze, że jest przeprowadzana ta analiza i że są pokazywane stawki podatkowe w różnych miastach, tylko co z tego wynika?

Burmistrz Miasta Maciej Żebrowski powiedział, że trzeba do tego dążyć, tylko wiadomo, że podniesienie podatków o 30 czy 40% na raz nie jest możliwe. Zapowiedział przedsiębiorcom, że założenie jest takie, aby w ciągu najbliższych 3 lat podnieść podatki do najwyższych stawek, bo samorząd jest za biedny i jeżeli chcemy się dalej dynamicznie rozwijać, to musimy je pobierać.

Radna Bogusława Towalewska zapytała, dlaczego Pan Burmistrz chce to rozkładać na 3 lata?

Burmistrz Miasta Maciej Żebrowski odpowiedział, że jeżeli będzie wzrost maksymalnych stawek o kolejne 3 czy 5%, to oczywiście wzrost o następne 15% pozwoli na przyśpieszenie tego terminu. Nie powiedział, że to muszą być 3 lata, tylko że nie chce robić większych wzrostów niż kilkanaście procent w skali roku, bo jest to  dotkliwe i mocno odczuwalne i to spotkało się ze zrozumieniem beneficjentów, którzy płacą najwięcej.

Przewodniczący Komisji powiedział, że o dochody trzeba dbać, ale o przedsiębiorców, którzy dostarczając pieniądze do budżetu też trzeba dbać.

Radna Ewa Franaszek powiedziała, że jeśli chodzi o podatki od nieruchomości w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej, to jest zgoda przedsiębiorców na podniesienie stawki, ale ponieważ przez kilka lat podwyżka była tylko raz, to podwyżka stawki o 30% jednorazowo byłaby bardzo duża. Podnosić tak, ale stopniowo.

Radna Bogusława Towalewska powiedziała, że zgadza się z tym, że 30% to jest kwota znacząca, ale przez wiele lat przedsiębiorcy korzystali z korzystnego rozwiązania podatkowego. Poza tym czym innym jest złotówka podatku od kogoś kto posiada dom czy mieszkanie, bo on płaci ze swojego dochodu, a metr budynku, który ma charakter gospodarczy zarabia na ten dochód. To są inne wielkości Jeśli ktoś ma dużą powierzchnię, to ma dochody. Jeżeli gminy o porównywalnej wielkości mogą mieć podatki na wysokim poziomie, to my też to powinniśmy robić. Jeżeli mieszkańcy mają oczekiwania, chcą drogi, ładne śmietniki, kwiatki, imprezki, to z czegoś to musi być brane.

Burmistrz Miasta Maciej Żebrowski odpowiedział, że dlatego sukcesywnie podnoszą podatki do góry. W tym roku wzrost GUS był około 7%, a oni podnieśli o 15%, więc gonią te maksymalne stawki. Taki jest zamysł, żeby gonić, ale nie dożynać jednorazowym wzrostem wysokości. Zgadza się, że potrzeby mieszkańców są jasno określone, oczekiwania jeszcze większe, a możliwości coraz mniejsze.

Przewodniczący Komisji  powiedział, że Radna Towalewska cały czas mówi o podatkach. On będzie powtarzał, że trzeba było sprzedać działki, byłyby pieniądze. Trzeba było wziąć Dom Wędkarza, też byłyby pieniądze.

Radna Bogusława Towalewska powiedziała, że mówi się o 25 miliardach na przyszły rok dla samorządów. Czy są jakieś sygnały, że coś dostaniemy?

Burmistrz Miasta Maciej Żebrowski odpowiedział, że nie ma opcji dodatkowych środków na przyszły rok. Zmienia się całkowicie system finansowy samorządów. Gmina będzie dostawać jedną pulę, którą będzie dzielić. Tak jak dostawali dotacje, subwencje, środki rozbite w różnych źródłach, to w dużym uproszczeniu teraz dostaną jedną pulę sami będą dzielili na jakiś układ. To jest 25 miliardów łącznie na samorządy, na cały rok. To będzie kilka milionów więcej, nie wie dokładnie ile, ale mamy dziurę na kilkanaście milionów. To jest więcej. Ale zakładamy, bo takie są zapowiedzi Ministerstwa, że nie będzie żadnej subwencji wyrównawczej, jak to było do tej pory.

Komisja zapoznała się z informacją.

6. Wstępne założenia do budżetu miasta na 2025 r. Analiza porównawcza dochodów własnych Wałcza i porównywalnych (liczba mieszkańców), wybranych miast
w poszczególnych tytułach za rok 2023.

Komisja zapoznała się z informacją.

7. Informacja w zakresie zaawansowania i realizacji inwestycji miejskich.

Przewodniczący Komisji zapytał Panią Burmistrz, czy może pochwalić się bieżącymi informacjami?

Zastępca Burmistrza Miasta Hanna Szynkaruk – Szpynda odpowiedziała, że jutro będzie wylewany asfalt na Dolnym Mieście, więc najprawdopodobniej w ciągu trzech dni droga zostanie udostępniona mieszkańcom. Powoli kończą się prace na obiektach przy szkołach. Prace na ulicy Pomorskiej są bardzo zaawansowane, skończą się w drugiej połowie listopada. Złożono wnioski na drogi: na ulice Wileńską, Kościuszkowców i Orlą. To były ulice, na które były projekty i spełniały kryteria. 

Radny Krzysztof Piotrowski zapytał, czy rozpoczęto już prace na alejkach cmentarza na Chrząstkowie?

P.O. Naczelnik Wydziału Inwestycji i Realizacji Projektów (IRP) Daria Krauze odpowiedziała, że prace na cmentarzu zostały rozpoczęte. Wydział przekazał plac budowy,
a prace wykonuje Zakład Gospodarki Komunalnej. Pierwsza alejka zostanie wykonana do końca października, a druga zostanie rozpoczęta po święcie 1 listopada, pod koniec tygodnia.

Radna Ewa Franaszek zapytała co oznacza plan w przedłożonym dokumencie? Dla niej oznacza to, że środki finansowe na dane zadanie są już przeznaczone, a w dokumencie są takie punkty, gdzie w planie jest 110 000 zł, a zadanie jest zamknięte z powodu braku pieniędzy.

Zastępca Burmistrza Miasta Hanna Szynkaruk – Szpynda odpowiedziała, że plan są to środki w budżecie, w dziale inwestycyjnym. Na ulicę Podgórną zaplanowano  kwotę
110 000 zł, z oferty po przetargu proponowana kwota wynosiła ponad 300 000 zł. Nie wykona się tej ulicy za 110 000 zł tak jak jest to w planie. Dla Gminy jest to za duża kwota żeby przeznaczyć kolejne 310 000 zł na wykonanie projektu na ulicy Podgórnej.

Radna Ewa Franaszek zapytała skąd się wzięła np. kwota 30 000 zł przy budowie dwóch budynków 24 rodzinnych. w planie przeznaczono 30 000 zł, a najniższa kwota ofertowa wynosiła 155 000 zł. Chodzi jej o bardzo duży rozstrzał między tymi kwotami.

Zastępca Burmistrza Miasta Hanna Szynkaruk – Szpynda odpowiedziała, że na początku nie robi się rozeznania tylko mniej więcej planuje się ile może inwestycja kosztować na podstawie projektów opracowywanych w poprzednich latach oraz doświadczenia. W tym roku projektanci zaskakują kwotowo, jest to też powodowane wzrostem płacy i wszystko jest przerzucane na zamawiającego, stąd np. najniższa kwota w ofercie 155 000 zł. Dla Gminy jest to przeszacowane i będą szukać tańszego projektanta.

Komisja zapoznała się z informacją.

8. Zaopiniowanie projektów uchwał:

1)      w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne nabycie nieruchomości do mienia komunalnego gminy w drodze komunalizacji mienia Skarbu Państwa (29 działek)

Radna Bogusława Towalewska zapytała, skąd na tych działkach wzięła się własność Skarbu Państwa? Czy tam był plan miejscowy, czy działki były prywatne? Jaka jest historia własności tych działek?

Naczelnik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami (GN) Marek Hermanowicz odpowiedział, że część to są działki przejęte od Spółki Ekomech, której Gmina płaciła odszkodowanie, a część to są działki przejmowane za zobowiązania podatkowe od PKP. Starosta naliczył opłaty za użytkowanie wieczyste i Gmina musiałaby dużo większe kwoty wypłacać, a to i tak są działki we władaniu Gminy. 

W związku z brakiem innych pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:

Głosowanie:

obecnych          - 6
za                      - 6                       

po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

2)      w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne nabycie nieruchomości do mienia komunalnego gminy w drodze komunalizacji mienia Skarbu Państwa (5 działek)

W związku z brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:

Głosowanie:

obecnych          - 6
za                      - 6          

po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

3)      w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne nabycie nieruchomości do mienia komunalnego gminy w drodze komunalizacji mienia Skarbu Państwa (1 działka)

W związku z brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:

Głosowanie:

obecnych          - 6
za                      - 6

po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

4)      w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości lokalowych stanowiących mienie komunalne Gminy Miejskiej Wałcz

W związku z brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:

Głosowanie:

obecnych          - 6
za                      - 5
przeciw             - 1
wstrzym. się      - 0

po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

5)      w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż prawa własności nieruchomości oznaczonej numerem geodezyjnym 3853 położonej w Wałczu, na rzecz użytkowania wieczystego

W związku brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:

Głosowanie:

obecnych          - 6
za                      - 6                         

po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

6)      w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż prawa własności nieruchomości oznaczonej numerem geodezyjnym 4034 położonej w Wałczu, na rzecz użytkowania wieczystego

W związku z brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:

Głosowanie:

obecnych          - 6
za                      - 6
                         

po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

7)      w sprawie zmian budżetu Gminy Miejskiej Wałcz na 2024 r.

Radna Bogusława Towalewska zapytała o zmniejszenie dochodów o 341 000 zł w rozdziale

70007 w paragrafie „dochody z czynszów i lokali mienia komunalnego”. Dlaczego tak dużo?

Skarbnik Miasta Elżbieta Stanisławek odpowiedziała, że plan przedstawiony
i wprowadzony do budżetu na początku roku był zawyżony. Z wpływów i z oszacowania do końca roku wynika, że Gmina nie uzyska tych dochodów w takiej wysokości, więc zmniejszyła plan i poprzenosiła to do rozdziałów i do paragrafów. Wykonanie planu, czyli faktycznie uzyskane dochody są wyższe. Wykonanie na koniec roku będzie inne, a z drugiej strony uzupełniła plan w dochodach, które już zostały wykonane.

Radna Bogusława Towalewska poprosiła o dokładne wytłumaczenie. W związku z prognozą na podstawie średniego wykonania dochodów pochodzących z czynszów za użytkowanie lokali komunalnych, uzyskania dochodów w niższej wysokości zmniejszono plan dochodów i kwotę tę przeniesiono do rozdziału. Jak można przenieść coś czegoś nie ma. Czy to było pomniejszenie tych rozdziałów?

Skarbnik Miasta Elżbieta Stanisławek odpowiedziała, że pomniejszyła, one weszły jedne w drugie. One oddziałują na wydatki, więc nie  mogła ich usunąć, bo one były, były planowane i musiałaby jednocześnie pomniejszyć wydatki a w tym momencie jest to niewykonalne, więc poprzenosiła, żeby plan był realny.

Radna Bogusława Towalewska zapytała o zdjęcie 287 000 zł. Rozumie, że to jest z tej kwoty na remonty lokali.

Skarbnik Miasta Elżbieta Stanisławek odpowiedziała, że jeżeli chodzi o zmniejszenie planu w załączniku nr 2, to chodzi Pani Radnej o rozdział 795 „pozostała działalność”. Tutaj był ujęty plan na remont lokali komunalnych i te pieniądze pochodziły z Funduszu Dopłat. One były
w takiej wysokości, jak zostały pokazane przed zmianą i o tyle został ten plan zmniejszony. Gmina dostała w sumie z Funduszu Dopłat 229 746,64 zł, natomiast tam był też wymagany wkład własny około 58 000 zł. Tę całą kwotę 287 000 zł rozłożyła na 2 lata i wprowadziła to do wieloletniej prognozy finansowej, w związku z tym, że do końca roku Towarzystwo Budownictwa Społecznego ma problem z wyłonieniem wykonawcy i nie przeprowadzi tych remontów, a umowa przewiduje wykonanie tego remontu w ciągu 36 miesięcy. Dlatego przeniosła ten plan na 2025 rok, i dlatego musiała zmniejszyć ten plan o tę kwotę.

Radna Bogusława Towalewska zapytała, czy Pani Skarbnik może powiedzieć z pamięci, na co pójdą wynagrodzenia bezosobowe z alkoholówki?

Skarbik Miasta Elżbieta Stanisławek odpowiedziała, że zostanie to przeznaczone na realizację zadań Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, czyli najprawdopodobniej na zajęcie przeprowadzane w szkołach.

W związku brakiem innych pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:

Głosowanie:

obecnych          - 6
za                      - 6           

po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

8)      w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miejskiej Wałcz na lata 2024-2034.

W związku z brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:

Głosowanie:

obecnych          - 6
za                      - 6

po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

 

9)      w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego Gminy Miejskiej Wałcz.

W związku brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:

Głosowanie:

obecnych          - 6
za                      - 6

                         

po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

9. Wolne głosy i sprawy bieżące.

Radna Ewa Franaszek zapytała o nowe lampy, które pojawiły się na promenadzie.

Zastępca Burmistrza Miasta Hanna Szynkaruk – Szpynda odpowiedziała, że są to lampy testowe. Chcieliby wymienić na promenadzie nad jeziorem Raduń oświetlenie na jaśniejsze.

Burmistrz Miasta Maciej Żebrowski powiedział, że lampy lustrzane dawały na początku efekt, ale z czasem zmatowiały. Minęło już naście lat od kiedy zostały zamontowane, a mają swoją żywotność. Różnica w jasności jest nieporównywalna, a chodzi o wiele aspektów. Kamery lepiej łapią miejsca doświetlone, a po drugie jest bezpieczniej dla mieszkańców.

Radny Krzysztof Piotrowski zapytał, czy została już wyjaśniona sprawa oświetlenia na ulicy 1 Maja?

Burmistrz Miasta Maciej Żebrowski powiedział, że jest to zgłoszone w Enei. Tam są poważniejsze awarie związane z tym, że siada wewnętrzna sieć. Nie jest dzisiaj gotowy na udzielenie pełnej odpowiedzi.

Przewodniczący Komisji poprosił, że jeżeli będzie rozpatrywana sprawa odwodnienia przy „Korpalu” to żeby również rozeznać sprawę odwodnienia przy parkingu, bo tam w czasie opadów woda stoi na górce. Trzeba wypracować jakieś rozwiązania w stosunku do mieszkańca ulicy Dębowej, który ma bardzo zaśmiecony teren wokół posesji.

Burmistrz Miasta Maciej Żebrowski powiedział, że sprawą zajmuje się Wydział.

10. Zakończenie posiedzenia Komisji.

W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował jej członkom za udział w posiedzeniu i zamknął posiedzenie Komisji.

 

Przewodniczący Komisji
Budżetu i Gospodarki
Rady Miasta Wałcz 

/-/ Andrzej Ksepko

Tytuł Rozszerzenie Rozmiar Dodający
Protokół nr 4-24 z posiedzenia Komisji Budżetu i Gospodarki Rady Miasta Wałcz w dniu 23.10.2024 r.
protokol-nr-4-24-z-posiedzenia-komisji-budzetu-i-gospodarki-rady-miasta-walcz-w-dniu-23-10-2024-r.docx (59.14 KB) Dodający: Patryk Romanowski
docx 59.14 KB Patryk Romanowski

Opis Data Zmieniający Porównaj
Utworzono artykuł
Data: 27-11-2024 15:48 Zmieniający: Patryk Romanowski
27-11-2024 15:48 Patryk Romanowski