Treść protokołu (kliknij aby rozwinąć)
RM.0012.4.6.2024
Protokół nr 3/24
z posiedzenia Komisji Budżetu i Gospodarki Rady Miasta Wałcz,
które odbyło się w dniu 18.09.2024 roku w Urzędzie Miasta Wałcz
1. Otwarcie posiedzenia.
Posiedzenie Komisji w dniu 18.09.2024 r. otworzył Przewodniczący Komisji – Andrzej Ksepko witając wszystkich obecnych członków Komisji oraz zaproszone osoby.
2. Stwierdzenie quorum.
Przewodniczący Komisji stwierdził, iż na 7 członków Komisji obecnych jest
6 członków, co stanowi quorum i uprawnia do wydawania prawomocnych opinii (nieobecny Radny K. Piotrowski). Lista obecności stanowi załącznik do protokołu.
3. Przyjęcie porządku posiedzenia Komisji.
Projekt porządku posiedzenia stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Komisji powiedział, że do porządku posiedzenia, w punkcie 7, odpowiednio w podpunktach 15 i 16 dołączone zostaną dwa projekty uchwał:
15) w sprawie nadania nazwy ulicy Gajowej oraz zaliczenia do kategorii dróg gminnych i ustalenia jej przebiegu,
16) w sprawie emisji obligacji komunalnych oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu.
Zapytał, czy Radni mają inne uwagi do porządku posiedzenia?
W związku z brakiem innych uwag Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o przyjęcie porządku posiedzenia ze zmianą:
Głosowanie:
obecnych - 6
za - 6
po czym stwierdził, że Komisja jednogłośnie przyjęła porządek posiedzenia ze zmianą.
Przedstawia się on następująco:
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Stwierdzenie quorum.
3. Przyjęcie porządku posiedzenia Komisji.
4. Podjęcie uchwały Komisji Budżetu i Gospodarki Rady Miasta Wałcz w sprawie powołania Zastępcy Przewodniczącego Komisji Budżetu i Gospodarki Rady Miasta Wałcz.
5. Sprawozdania z działalności Spółek Skarbu Gminy Miejskiej za 2023 rok:
1) Zakładu Energetyki Cieplnej Spółka z o.o. w Wałczu,
2) Zakładu Wodociągów i Kanalizacji Spółka z o.o. w Wałczu,
3) Towarzystwa Budownictwa Społecznego Spółka z o.o. w Wałczu,
4) Zakładu Komunikacji Miejskiej Spółka z o.o. w Wałczu.
6. Informacja w zakresie zaawansowania i realizacji inwestycji miejskich.
7. Zaopiniowanie projektów uchwał:
1) w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości,
2) w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Wałcz na okres do 3 lat,
3) w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miejskiej Wałcz na okres do 5 lat,
4) w sprawie określenia zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi mienie komunalne Gminy Miejskiej Wałcz,
5) w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących mienie komunalne Gminy Miejskiej Wałcz – kompleks I,
6) w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących mienie komunalne Gminy Miejskiej Wałcz – kompleks II,
7) w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących mienie komunalne Gminy Miejskiej Wałcz – kompleks III,
8) w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej mienie komunalne Gminy Miejskiej Wałcz,
9) w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości lokalowej stanowiącej mienie komunalne Gminy Miejskiej Wałcz,
10) zmieniająca uchwałę nr VIII/LIII/448/22 w sprawie ustalenia cennika usług świadczonych przez Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Wałczu,
11) w sprawie ustalenia wysokości dotacji przedmiotowej dla Miejskiego Ośrodka Sportu
i Rekreacji w Wałczu,
12) w sprawie zmian budżetu Gminy Miejskiej Wałcz na 2024 r.,
13) w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miejskiej Wałcz na lata 2024-2033,
14) w sprawie załatwienia wniosku (dotyczy zmiany uchwały nr VIII/XXXII/282/21),
15) w sprawie nadania nazwy ulicy Gajowej oraz zaliczenia do kategorii dróg gminnych i ustalenia jej przebiegu,
16) w sprawie emisji obligacji komunalnych oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu.
8. Zarządzenie Burmistrza Miasta Wałcz z dnia 26 sierpnia 2024 roku w sprawie wytycznych do opracowania materiałów informacyjnych do budżetu Gminy Miejskiej Wałcz na 2025 rok.
9. Zarządzenie Burmistrza Miasta Wałcz z dnia 26 sierpnia 2024 roku w sprawie wytycznych do opracowania materiałów informacyjnych do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miejskiej Wałcz na lata 2025 – 2033.
10. Wolne głosy i sprawy bieżące.
11. Zakończenie posiedzenia Komisji.
4. Podjęcie uchwały Komisji Budżetu i Gospodarki Rady Miasta Wałcz w sprawie powołania Zastępcy Przewodniczącego Komisji Budżetu i Gospodarki Rady Miasta Wałcz.
Na funkcję Zastępcy Przewodniczącego Komisji Budżetu i Gospodarki Rady Miasta Wałcz zaproponowano kandydaturę Radnej Małgorzaty Zielonki - Rucińskiej. Radna wyraziła zgodę.
Przewodniczący Komisji zapytał, czy są inne kandydatury? Wobec braku innych kandydatów poddał pod głosowanie wniosek o podjęcie uchwały Komisji Budżetu
i Gospodarki Rady Miasta Wałcz w sprawie wyboru Zastępcy Przewodniczącego Komisji Budżetu i Gospodarki Rady Miasta Wałcz z autopoprawką w § 1 ust. 1 w brzmieniu „Stwierdza się, że w wyniku wyboru, Zastępcą Przewodniczącego Komisji Budżetu i Gospodarki Rady Miasta Wałcz wybrana została Radna Małgorzata Zielonka - Rucińska”:
Głosowanie:
obecnych - 6
za - 6
po czym stwierdził, że Komisja jednogłośnie podjęła uchwałę nr 2/2024 Komisji Budżetu
i Gospodarki Rady Miasta Wałcz.
5. Sprawozdania z działalności Spółek Skarbu Gminy Miejskiej za 2023 rok:
1) Zakładu Energetyki Cieplnej Spółka z o.o. w Wałczu
Radna Bogusława Towalewska zapytała, jakie są koszty funkcjonowania Zarządu Spółki Zakładu Energetyki Cieplnej (ZEC) obejmujące wynagrodzenia, ryczałty i nagrodę roczną za lata 2022 i 2023? Chciałaby się także dowiedzieć, jakie są koszty funkcjonowania Rady Nadzorczej. Pan Burmistrz raczej nie odpowie, więc prosi o odpowiedź na sesji, chyba że Burmistrz wie o kierunkach rozwoju wpisanych w punkt 9 podpunkt 5 sprawozdania. Radni byli zaznajomieni z rozwiązaniem naukowo badawczym prowadzonym z angielską firmą. Czy ten projekt dalej trwa?
Zastępca Burmistrza Miasta Adam Biernacki odpowiedział, że Pan Prezes przygotuje się do odpowiedzi w tym zakresie.
Wobec braku innych pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. sprawozdania:
Głosowanie:
obecnych - 6
za - 5
przeciw - 0
wstrzym. się - 1
po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie.
2) Zakładu Wodociągów i Kanalizacji Spółka z o.o. w Wałczu
Radna Bogusława Towalewska zapytała o koszty funkcjonowania Zarządu i Rady Nadzorczej, z układzie o jakim mówiła przy spółce ZEC. Jaka jest płynność szybka w spółce? W sprawozdaniu za rok 2022 i w tym za 2023 Pan Prezes napisał, że podejmie kroki oszczędnościowe i przedstawi efekty. Byłoby miło, gdyby Pan Prezes o nich powiedział.
Prezes Zarządu Zakładu Wodociągów i Kanalizacji (ZWiK) Sp. z o.o. Tomasz Rzemykowski odpowiedział, że przedstawi koszty funkcjonowania Rady i Zarządu. Jeśli chodzi o wskaźnik, to po 2022 roku firma nie ma rewelacyjnej płynności finansowej. 2022 rok spowodował utratę rentowności i płynności. To pokutuje do teraz. Ciągle robią dużo inwestycji na granicy płynności finansowej, ale wszystkie zobowiązania regulują, nie ma zobowiązań wymagalnych. Dają radę realizując swoje działania, realizując zaplanowane inwestycje. Co do efektów oszczędnościowych to rozpisywał się gównie o energii elektrycznej. Spółka jest przygotowana do pewnych rzeczy, tylko cały czas nie ma naborów na efektywność energetyczną dla spółek. Są przygotowani, tylko nie mają jak dofinansować zamierzeń inwestycyjnych. Niestety nie dostaną dotacji na efektywność energetyczną, jedyną możliwością są instrumenty zwrotne, pożyczki, Ostatnio pojawił się ciekawy produkt w Banku Gospodarki Krajowej i prawdopodobnie będą szli w kierunku uzyskania pożyczki w całości zwrotnej, może z 10% umorzeniem. Ma nadzieję, że w przypadku farmy fotowoltaicznej i termomodernizacji budynku monterów wykona to zgodnie z planem w przyszłym roku, tylko że jest już wrzesień, a jeszcze nie wie, czy będą jakieś nabory. Z drugiej strony czeka na nabory, a efektywność ucieka. Mógłby już korzystać, a ciągle czeka na odpowiedni program. Skończy się to albo pożyczką, albo rezygnacją, bo kalkulacja efektywności energetycznej w przypadku farm pokazuje, że coraz mniej się opłaca te farmy robić. Cena prądu spada i stoi na stanowisku, że nie wie, czy efekty energetyczne pokryją koszty amortyzacji i odsetek od kredytu. Do końca nie wie, czy będzie szedł w kierunku farm fotowoltaicznych.
W związku z brakiem innych pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. sprawozdania:
Głosowanie:
obecnych - 6
za - 5
przeciw - 0
wstrzym. się - 1
po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie.
3) Towarzystwa Budownictwa Społecznego Spółka z o.o. w Wałczu
Prezes Zarządu Towarzystwa Budownictwa Społecznego (TBS) Sp. z o.o. Mariusz Eysymontt powiedział, że spółka cały czas czeka na dofinansowanie, na środki finansowe po to, aby budować dwa budynki komunalne, które już mają pozwolenia budowlane. Bank Gospodarstwa Krajowego nie ma w tej chwili środków na budownictwo komunalne. Spółka radzi sobie dobrze. Wynik planowany był dużo mniejszy niż wypracowany, więc spółka jest
w dobrej kondycji finansowej, ale zawsze będzie brakowało pieniędzy na zasoby gminne, którymi się opiekują. Wyliczono, że czynsz powinien wynosić 9 zł za m2. Nie są w stanie tego osiągnąć, bo są wstrzymywani ustawą i uchwałą, ale też nie o to chodzi, żeby czynsze były takie wysokie, żeby lokatorów nie było na nie stać. I tak mają z niektórymi osobami problem ze ściągalnością.
Przewodniczący Komisji powiedział, że to się powtarza co roku.
Prezes TBS Sp. z o.o. Mariusz Eysymontt powiedział, że zadłużenie na zasobach gminnych powtarza się z roku na rok. Ci ludzie, którzy nie płacili, dalej nie płacą. Po wymówieniu umowy najmu mieszkania sąd przyznaje lokal mieszkalny i to jest koło zamknięte.
Radna Bogusława Towalewska zauważyła, że spółka ma dużą nadpłynność - 5,5. Poprosiła
o koszty funkcjonowania Zarządu, jak przy poprzednich spółkach. Jaka jest ściągalność z czynszów? Jaką kwotę spółka pozyskała z najmu mieszkań komunalnych z zasobu gminy i ile zostało przekazane dla TBS-u? W roku 2023 nastąpił duży wzrost kosztów umów zleceń. Czego one dotyczą?
Prezes Zarządu TBS Sp. z o.o. Mariusz Eysymontt odpowiedział, że jeśli chodzi o koszty Zarządu, to żeby się nie pomylić, to sprawdzi i poda. Ściągalność na zasobach gminnych również. Co do umów zleceń to jest wzrost spowodowany tym, że do tej pory zatrudniał
np. Kierownika działu technicznego z uprawnieniami. Na dzisiaj nie ma możliwości, żeby taka osoba przyszła, jeśli zaproponuje jej mniej niż 10 000 zł, a spółki na to nie stać. Dlatego umowy zlecenia kosztują mniej niż zatrudnienie osoby z uprawnieniami.
Radna Bogusława Towalewska powiedziała, że w materiale jest sformułowanie, że po raz pierwszy czynsze z obsługi zasobu gminy i TBS są większe niż z obsługi zarządzania wspólnotami. Jaki jest powód niepodwyższania kosztów za obsługę?
Prezes Zarządu TBS Sp. z o.o. Mariusz Eysymontt odpowiedział, że w ubiegłym roku podjął decyzję o rozmowach ze wspólnotami i dość znacznie podniósł wynagrodzenie za zarządzanie. W tych samych uchwałach była podjęta decyzja, że wzrost wynagrodzenia za zarządzanie będzie zgodny ze wzrostem inflacji.
W związku z brakiem innych pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. sprawozdania:
Głosowanie:
obecnych - 6
za - 5
przeciw - 0
wstrzym. się - 1
po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie.
4) Zakładu Komunikacji Miejskiej Spółka z o.o. w Wałczu.
Radna Bogusława Towalewska poprosiła o przygotowanie odpowiedzi na takie samo pytanie jak do poprzednich Prezesów odnośnie kosztów funkcjonowania Zarządu i Rady Nadzorczej. W sprawozdaniu Pan Prezes użył sformułowania, że dokonał zminimalizowania kosztów funkcjonowania Zakładu. Jakie to kroki?
Prezes Zarządu Zakładu Komunikacji Miejskiej (ZKM) Sp. z o.o. Marek Wiza odpowiedział, że zminimalizowali koszty poprzez przyjęcie głównego zadania transportu miejskiego i gminnego, ale poszli w trochę inny charakter. Chcieli wykorzystać lukę między potrzebami remontowymi nowych autobusów, a starych, które wycofali. Nie chcieli zwalniać mechaników więc otworzyli mieszkańcom możliwość naprawiania samochodów. Dzięki temu mechanicy nie siedzą, tylko zarabiają na swoje pensje. Zwiększyli znacząco udział w wynajmie autobusu turystycznego. Od maja do września autobus nie stał ani dnia. To również przyniosło dochody. Zaznaczył, że wymiana autobusów miejskich na elektryczne spowodowała oszczędność w wysokości 8 500 zł miesięcznie z tytułu zakupu paliwa. Jeśli chodzi o koszty Zarządu, to wychodzi około 135 000 zł rocznie. Ta kwota się nie zmieniła od lat 2022, 2023. Koszty Rady Nadzorczej to około 70 000 zł.
Radna Maria Minkowska poprosiła o utworzenie drugiego kursu na Chrząstkowo, aby była rozbieżność czasowa około 40-50 minut.
Prezes Zarządu ZKM Sp. z o.o. Marek Wiza poprosił o określenie godzin, w których należałoby dołożyć kurs?
Radna Maria Minkowska powiedziała, że przekaże Prezesowi uwagi osób korzystających z tych przejazdów.
Przewodniczący Komisji zapytał, co się zmieniło w harmonogramie jazd autobusów?
Prezes Zarządu ZKM Sp. z o.o. Marek Wiza odpowiedział, że porównując sierpień 2023 do sierpnia 2024 widać wzrost z około 26 000 pasażerów do około 40 000 pasażerów. Te dane pochodzą z liczydeł zamontowanych przy drzwiach. Apogeum nastąpiło we wrześniu, kiedy w godzinach szczytowych autobusy są pełne. Zwrócił uwagę, że bardzo dużo osób jedzie jeden, dwa, czy trzy przystanki. Nie zezwalają na jazdę autobusami z rowerami i z hulajnogami. Myślą o zmianie rozkładu jazdy na podstawie badań społecznych przeprowadzonych przez firmę zewnętrzną. Chcą jeszcze poprawić warunki pracy pracowników warsztatu. Jeżeli Wysoka Rada pochyli się nad potrzebami Zakładu, to można się zastanowić nad zakupem większego, nowszego autobusu turystycznego.
W związku z brakiem innych pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. sprawozdania:
Głosowanie:
obecnych - 6
za - 5
przeciw - 0
wstrzym. się - 1
po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie.
6. Informacja w zakresie zaawansowania i realizacji inwestycji miejskich.
Radna Bogusława Towalewska powiedziała, że wymiana rur ciepłowniczych na ulicy Al. Zdobywców Wału Pomorskiego była dla niej przykładem dobrze zorganizowanej pracy i dobrze skonstruowanego harmonogramu. Jeśli chodzi o inwestycję od Ronda Pileckiego do przedszkola, to ważne, że podjęto rozsądną decyzję o zrobieniu tam parkingu, natomiast tempo pracy w tamtym miejscu jest słabe. Gmina jako inwestor narzuca harmonogram i tempo pracy, a remont tego kawałka ulicy będzie trwał pół roku. Czy w materii ulicy Podgórnej będzie się coś działo?
Zastępca Burmistrza Miasta Hanna Szynkaruk-Szpynda odpowiedziała, że jeśli chodzi o prace w okolicach ronda, to idą one zgodnie z harmonogramem. Koszt wykonania projektu na ulicę Podgórną, po przetargach, wynosi 300 000 zł. Gmina nie ma takich środków, to jest bardzo dużo pieniędzy. Będą szukać dofinansowania na tą drogę, żeby chociaż poszerzyć wąski wjazd.
Radna Ewa Franaszek zapytała, jak będzie rozwiązany wjazd na ulicę Podgórną, jeśli nie ma możliwości wywłaszczyć właściciela domu?
Zastępca Burmistrza Miasta Hanna Szynkaruk-Szpynda odpowiedziała, że nie ma innego pomysłu na poszerzenie tego wjazdu. Muszą wywłaszczyć właściciela.
Radna Ewa Franaszek powiedziała, że za tą nieruchomością parkują samochody. Czy można tam postawić znak zakazu postoju?
Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej Janusz Zaremba powiedział, że z ramienia Burmistrza zajmuje się organizacją ruchu drogowego w mieście. Na ostatniej Komisji do Spraw Bezpieczeństwa ustalono, że zostanie postawiony zakaz zatrzymywania, co umożliwi płynne mijanie się pojazdów.
Przewodniczący Komisji zapytał, czy pojawiły się jakieś tematy, na które gmina pozyska pieniądze?
Zastępca Burmistrza Miasta Hanna Szynkaruk-Szpynda odpowiedziała, że mają głowy pełne pomysłów. Na razie skupiają się na pierwszym wniosku do Feniksa, Będą chcieli odrestaurować ogród Muzeum Ziemi Wałeckiej, Szkołę Podstawową nr 2 oraz mur cmentarza. To będzie jeden duży wniosek, który będą chcieli złożyć. Następny wniosek to drogi z Funduszu Dróg Samorządowych. Chcą korzystać z wykonanych projektów. Konkursy się powoli otwierają i możliwość pożyczkowania, albo dotacji.
Komisja zapoznała się z informacją.
7. Zaopiniowanie projektów uchwał:
1) w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości
Przewodniczący Komisji powiedział, że na sesję powinni wypracować konkretne cyfry, bo 18% w stosunku do budynków, w których prowadzona jest działalność gospodarcza, to lekka przesada.
Radna Bogusława Towalewska powiedziała, że kiedy w 2022 roku podnosili o jakiś procent podatek od nieruchomości, to już była pewna różnica miedzy budynkami mieszkalnymi, a tymi związanymi z działalnością gospodarczą. W związku z sytuacją jaka się klaruje w następnych punkach rozsądnym jest zastosowanie maksymalnej stawki podatku.
W związku z zakończeniem dyskusji Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:
Głosowanie:
obecnych - 6
za - 1
przeciw - 0
wstrzym. się - 5
po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
2) w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Wałcz na okres do 3 lat
W związku brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:
Głosowanie:
obecnych - 6
za - 5
przeciw - 0
wstrzym. się - 1
po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
3) w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miejskiej Wałcz na okres do 5 lat
W związku brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:
Głosowanie:
obecnych - 6
za - 6
po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
4) w sprawie określenia zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi mienie komunalne Gminy Miejskiej Wałcz
Radna Bogusława Towalewska powiedziała, że w obecnej sytuacji stosowanie bonifikat jest podlizywaniem się najemcom. Od przemian ustrojowych i gospodarczych minęło 35 lat. Wtedy to było rozsądne. Czy miasto stać na dalsze wyzbywanie się mieszkań i rozkładanie na 10 lat kwoty pozostałej po naliczeniu bonifikaty? Czy nie należałoby skrócić tego okresu? Najlepiej od tego odstąpić. Czy zapis o wymogach, zawartych w punkcie 9, nie powinien dotyczyć również sprzedaży lokali gospodarczych? Wydaje się, że okres zamieszkiwania 10 lat powinien obowiązywać od momentu, od kiedy dana osoba się pojawiła w mieszkaniu. Co znaczy wyrażenie „proces wszczęty’? Czy to jest określenie prawne, czy jest to ogólne sformułowanie?
Naczelnik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami (GN) Marek Hermanowicz powiedział, że wszczęciem postępowania jest złożenie wniosku.
Radna Bogusława Towalewska zapytała, czy nie należałoby tego doszczegółowić, że nie jest to tylko złożenie wniosku, ale np. posiadanie operatu szacunkowego?
Naczelnik Wydziału GN Marek Hermanowicz powiedział, że chcieli w to miejsce wpisać konkretną datę, ale uchwała będzie obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia
w Dzienniku Urzędowym i Radca Prawny nie pozwolił na takie rozwiązanie.
Radna Bogusława Towalewska powiedziała, że chodzi jej o to, żeby to tak doszczegółowić, żeby obecne zasady obowiązywały tylko do wniosków już złożonych, a w ogóle, to należy odstąpić od bonifikat, jeżeli gmina nie ma pieniędzy.
Radna Małgorzata Zielonka –Rucińska zapytała, skąd wziął się zapis podwyższenia progu od którego Burmistrz musi prosić Radę o zgodę na sprzedaż nieruchomości? Do tej pory była to kwota 200 000 zł, a teraz jest to 300 000 zł. Ile mamy w swoich zasobach nieruchomości powyżej 300 000 zł.
Naczelnik Wydziału GN Marek Hermanowicz odpowiedział, że obecnie cena nieruchomości wynosi około 4 000 zł za 1 m2, czyli lokal 50 m2 będzie już przewyższał kwotę 200 000 zł, stąd podwyższenie progu, żeby nie przedkładać uchwał. Jeżeli chodzi o nieruchomości niezabudowane, to jest różnie, każda musi być wyceniana.
Radna Bogusława Towalewska powiedziała, że to wygodne dla Pana Burmistrza, ale czy nie warto, żeby Rada zapoznawała się ze sprzedawanymi mieszkaniami. Póki co nie budujemy nowych, więc może zostawić te 200 000 zł.
Zastępca Burmistrz Miasta Adam Biernacki powiedział, że nieruchomości to nie tylko mieszkania. Mowa jest o sprzedaży działek budowlanych i za chwilę każda działka będzie kosztowała ponad 200 000 zł. Limit 200 000 zł był wyznaczony bardzo dawno.
Radna Małgorzata Zielonka – Rucińska zapytała, czy chodzi o to, żeby nie blokować Kierownictwa, nie przedłużać w czasie? Wszystko będzie sprawniej przebiegało.
Zastępca Burmistrz Miasta Adam Biernacki odpowiedział, że tak. Chodzi o Wydział Gospodarki Nieruchomościami, o to żeby z każdą poszczególną działką nie trzeba było czekać do sesji.
W związku brakiem innych pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:
Głosowanie:
obecnych - 6
za - 4
przeciw - 1
wstrzym. się - 1
po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
5) w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących mienie komunalne Gminy Miejskiej Wałcz – kompleks I
Radna Małgorzata Zielonka – Rucińska powiedziała, że porównała ceny kompleksów i ceny za metr kwadratowy są przyzwoite, ale zauważyła niewielkie różnice w cenach między kompleksami. Z czego to wynika?
Naczelnik Wydziału GN Marek Hermanowicz odpowiedział, że zostało to wycenione przez rzeczoznawcę. Każda nieruchomość została wyliczona odrębnie, następnie zostały zsumowane i wyszły takie ceny.
Radna Ewa Franaszek zapytała, czy którakolwiek z tych działek jest uzbrojona? Cena za metr kompleksu jest ceną rynkową. Jeżeli nie uda się sprzedać kompleksu, to czy jest planowane rozbicie i próba sprzedaży pojedynczych działek?
Zastępca Burmistrz Miasta Adam Biernacki odpowiedział, że na tym osiedlu do dyspozycji jest jeszcze bardzo duża ilość działek, które będą sprzedawane jako pojedyncze działki, natomiast te konkretne planują sprzedać w kompleksach, ale będą rozważać możliwość sprzedaży w innych możliwościach.
Przewodniczący Komisji poprosił, aby podać jakie będą ceny przetargowe.
W związku brakiem innych pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:
Głosowanie:
obecnych - 6
za - 4
przeciw - 1
wstrzym. się - 1
po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
6) w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących mienie komunalne Gminy Miejskiej Wałcz – kompleks II
W związku brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:
Głosowanie:
obecnych - 6
za - 4
przeciw - 1
wstrzym. się - 1
po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
7) w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących mienie komunalne Gminy Miejskiej Wałcz – kompleks III
W związku brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:
Głosowanie:
obecnych - 6
za - 4
przeciw - 1
wstrzym. się - 1
po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
8) w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej mienie komunalne Gminy Miejskiej Wałcz
W związku brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:
Głosowanie:
obecnych - 6
za - 6
po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
9) w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości lokalowej stanowiącej mienie komunalne Gminy Miejskiej Wałcz
W związku brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:
Głosowanie:
obecnych - 6
za - 5
przeciw - 1
wstrzym. się - 0
po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
10) zmieniająca uchwałę nr VIII/LIII/448/22 w sprawie ustalenia cennika usług świadczonych przez Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych
w Wałczu
W związku brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:
Głosowanie:
obecnych - 6
za - 5
przeciw - 0
wstrzym. się - 1
po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
11) w sprawie ustalenia wysokości dotacji przedmiotowej dla Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Wałczu
W związku brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:
Głosowanie:
obecnych - 6
za - 4
przeciw - 0
wstrzym. się - 2
po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
12) w sprawie zmian budżetu Gminy Miejskiej Wałcz na 2024 r.
Skarbnik Miasta Elżbieta Stanisławek zgłosiła w imieniu Burmistrza Miasta autopoprawkę do projektu uchwały.
Radna Bogusława Towalewska zapytała, dlaczego w dochodach jest zmniejszenie promesy na turystykę o około 300 000 zł? Dotyczy to również Muzeum.
Zastępca Burmistrza Miasta Hanna Szynkaruk – Szpynda odpowiedziała, że zasady ubiegania się o środki finansowe z Banku Gospodarstwa Krajowego polegają na tym, że najpierw trzeba zapłacić wkład własny, później można wystąpić o wypłatę 20% promesy, następnie po zakończeniu pewnego etapu 30% promesy i ostatnie 50% po zakończeniu zadania. Wprowadzenie w tym roku wszystkiego do budżetu jest zbędne, ponieważ nie jest realne, żeby skorzystać z tej promesy. W związku z tym przesunięto to w Wieloletniej Prognozie Finansowej na 2025 rok. Gmina nie traci dofinansowania, tylko transzowanie zostało przesunięte na 2025 rok.
Radna Maria Minkowska zauważyła, że po stronie wydatków majątkowych jest zmniejszenie i wypada trochę inwestycji, między innymi ulica Półwiejska. Planowana jest duża kwota ze sprzedaży działek. Czy te pieniądze będą przeznaczone na te inwestycje?
Zastępca Burmistrz Miasta Adam Biernacki odpowiedział, że to nie tak, że wykreślają inwestycje, tylko zwalniają środki finansowe w pozycjach, w których wiedzą, że w tym roku ich nie zrealizują. Te inwestycje są w harmonogramie na lata następne. Jeśli sprzedadzą nieruchomości, to będzie to przychód majątkowy i jest on zawsze wydatkowany na koszty inwestycyjne.
W związku brakiem innych pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały z autopoprawką:
Głosowanie:
obecnych - 6
za - 4
przeciw - 0
wstrzym. się - 2
po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały z autopoprawką.
13) w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miejskiej Wałcz na lata 2024-2033
Skarbnik Miasta Elżbieta Stanisławek zgłosiła w imieniu Burmistrza Miasta autopoprawkę do projektu uchwały.
W związku brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały z autopoprawką:
Głosowanie:
obecnych - 6
za - 4
przeciw - 0
wstrzym. się - 2
po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały z autopoprawką.
14) w sprawie załatwienia wniosku (dotyczy zmiany uchwały nr VIII/XXXII/282/21)
W związku brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:
Głosowanie:
obecnych - 6
za - 5
przeciw - 0
wstrzym. się - 1
po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
15) w sprawie nadania nazwy ulicy Gajowej oraz zaliczenia do kategorii dróg gminnych i ustalenia jej przebiegu
W związku brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:
Głosowanie:
obecnych - 6
za - 6
po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
16) w sprawie emisji obligacji komunalnych oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu
W związku brakiem pytań Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie ww. projektu uchwały:
Głosowanie:
obecnych - 6
za - 4
przeciw - 0
wstrzym. się - 2
po czym stwierdził, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
8. Zarządzenie Burmistrza Miasta Wałcz z dnia 26 sierpnia 2024 roku w sprawie wytycznych do opracowania materiałów informacyjnych do budżetu Gminy Miejskiej Wałcz na 2025 rok.
Komisja zapoznała się z zarządzeniem.
9. Zarządzenie Burmistrza Miasta Wałcz z dnia 26 sierpnia 2024 roku w sprawie wytycznych do opracowania materiałów informacyjnych do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miejskiej Wałcz na lata 2025 – 2033.
Komisja zapoznała się z zarządzeniem.
10. Wolne głosy i sprawy bieżące.
Radna Maria Minkowska powiedziała, że w Wałczu Centrum Informacji Turystycznej mieści się w Domu Kultury. Niekoniecznie ten punkt jest najlepszy. W innych miastach takie punkty są łatwo dostępne w centrum, a u nas trzeba trochę kluczyć. Poszła do tego punktu. Jest tam mnóstwo materiałów różnych firm, a wałeckich nie ma. Poszła do Pań z Wydziału Promocji
i dostała materiały typu mapki okolic. Dla ludzi, którzy przyjeżdżają, to są bardzo przydatne materiały. Brakuje tego. Przydałoby się więcej i łatwiej dostępnych.
Zastępca Burmistrza Miasta Adam Biernacki powiedział, że w sporej części zgadza się z Radną Minkowską. Zapytał, jak Pani Radna widziałaby ten punkt?
Radna Maria Minkowska powiedziała, że nie tam. Nawet myślała o drugim wejściu do Urzędu Miasta, aby tam jakieś pomieszczenie przeznaczyć na Centrum Informacji Turystycznej. Tam jest wejście z ulicy.
Radny Dariusz Szalla powiedział, że brakuje pomieszczeń w Urzędzie Miasta.
Przewodniczący Komisji powiedział, że teraz jest dobre miejsce. Gdziekolwiek indziej, to musi być etat, ktoś musi tego pilnować.
Radna Maria Minkowska powiedziała, że to jest wygodne, ale nie dla tych ludzi, którzy przyjeżdżają do miasta.
Zastępca Burmistrza Miasta Adam Biernacki powiedział, że ten temat jest na „tapecie”, ale nie myśleli o Urzędzie Miasta. Jeśli nie Wałeckie Centrum Kultury, to może Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji. Dojście do takiego punktu trzeba oznakować. Może po remoncie w Muzeum? W jego ocenie problemem nie jest lokalizacja, tylko to, co w tym miejscu można otrzymać.
11. Zakończenie posiedzenia Komisji.
W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował jej członkom za udział w posiedzeniu i zamknął posiedzenie Komisji.
Przewodniczący Komisji
Budżetu i Gospodarki
Rady Miasta Wałcz
/-/ Andrzej Ksepko
Ze względu na długość protokołu zalecane jest jego pobranie. Plik znajduje się poniżej.
Protokół dostępny do pobrania poniżej w zakładce "Załączniki"